Plan om Amsterdam tot Europese muziekhoofdstad te maken Plan om Amsterdam tot Europese muziekhoofdstad te maken

Arena-directeur Markering wil grote artiesten wekenlang boeken

Plan om Amsterdam tot Europese muziekhoofdstad te maken

Arena-directeur Markering wil grote artiesten wekenlang boeken

Grote artiesten zouden voortaan wekenlang op de Amsterdamse ArenAboulevard moeten optreden, zodat het Europese publiek ingevlogen kan worden. Directeur Henk Markering van de Amsterdam Arena oppert dit plan om gebruik te maken van de infrastructuur met de nieuw te bouwen Music Dome en de goede naam van Amsterdam als uitgaansstad. Markering: “Over drie jaar is het moment daar!”

Arena-directeur Markering wil grote artiesten wekenlang boeken

In Las Vegas is het gebruikelijk dat Celine Dion maandenlang in dezelfde zaal staat en dat het publiek naar haar toekomt, in plaats van dat de ster zelf op tournee gaat. Als het aan Henk Markering, directeur van de Amsterdam ArenA ligt, dan zal over drie jaar Amsterdam de functie van Europese muziekhoofdstad van Europa vervullen. De bedoeling is dat grote artiesten als U2 meerdere weken achtereen in de Amsterdamse ArenA staan. Vanuit de omringende landen zou het publiek dan aangevlogen moeten worden met budgetvluchten. “Je lift mee op de trend dat de jeugd mobiel is en de zeer goede naam die Amsterdam als uitgaansstad heeft”, meent Markering. “En wanneer treinstation Bijlmer volgend jaar klaar is, is het een van de best ontsloten gebieden van Europa.” Hoewel het plan een goede impuls aan de Amsterdamse economie zou geven, verwacht Markering niet zozeer steun van de gemeente Amsterdam, maar draagvlak bij horeca en luchtvaartmaatschappijen, die toeschouwers in een straal van 600 kilometer rondom Amsterdam in zouden moeten gaan vliegen. Op de ArenA Boulevard zullen de komende jaren voldoende restaurants en hotels moeten worden bijgebouwd. Naast de al aanwezige ArenA, Heineken Music Hall en de Pepsi Stage zijn er daar ook plannen voor een nog te bouwen Music Dome, met een capaciteit van 12.000 tot 15.000 bezoekers - iets groter dan het huidige Ahoy’. Ook zal de Pepsi Stage op termijn vervangen worden door het Getz Entertainmentcentrum, met daarin een muziekzaal, theater en hotels. Markering verwacht dat over drie jaar de locatie geschikt is voor de uitvoering van zijn plan en sluit ook nieuwe festivals niet uit. Hij geeft toe dat zijn concept niet voor elke artiest zou kunnen werken, maar ‘heeft zijn plannen al doorgesproken met deskundigen, alleen nog niet in het rockcircuit’. Luister naar het hele interview van Leonieke Daalder en Ron van der Sterren en met Markering uit het webradioprogramma Dubbel Check.

nu op 3voor12