Mijn voornaamste doelstelling in het schrijven van deze column - naast het vele geld, de schier eindeloze hoeveelheid drugs en de talloze vrouwen die het me oplevert, natuurlijk - is om jullie, de lezers, te wijzen op de vele leuke concerten die er ook de komende maand weer op de diverse podia in onze hoofdstad gehouden worden.
Maar deze keer doen we het eens ietsjepietsje anders. Vooroordelen namelijk zijn nare, moeilijk te omzeilen entiteiten. Ik kan hier heel enthousiast over een bepaald bandje gaan lopen jubelen, maar als de bandnaam je niets zegt is de kans groot dat je er verder aandacht aan besteedt. En dat is zonde. Ook van mijn werk. Daarom zijn de concerttips voor deze maand 'blind': gewoon een wervende omschrijving zónder het noemen van de bandnaam. Het is de bedoeling dat je op basis hiervan de keuze maakt of dit bepaalde concert iets van jou gading is. Zo ja, dan kun je onderaan de column de naam van artiesten en datum en locatie en dergelijke opzoeken - ik wou het in eerste instantie
ondersteboven, zoals vroeger met de oplossing van de quiz in de Donald Duck, af laten drukken, maar dat bleek technisch niet mogelijk - zo nee, dan is een van de handvol andere suggesties zonder twijfel meer je kopje thee.
En niet niet vals spelen. Niet stiekum alvast naar beneden scrollen om bandnamen te spieken!!
Wat dacht je bijvoorbeeld van optie A: een gratis (!) toegankelijke presentatie van een splinternieuw Nederlands labeltje. Hun eerste troef is een stelletje voormalige huilebalken die doen in verstilde, melancholische, bijna Belgisch aandoende pop. Hun tweede een verzameling dekhengsten met een veelzijdige voorkeur voor electronisch aangelengde rock en kwaadaardige pop.
Of wellicht voel je meer voor mogelijkheid B: een van de origineelste nederhop-duo's van het moment - onnavolgbare, acrobatische woord- en stemkunst over broeiende, electronische geluidstapijten - met meer experimentele, maar nu ook politiek correcte en uit Amerika afkomstige hiphop toe?
En achter deur C: de creme de la creme van het Amsterdamse (akoestische)liedjeschrijversgilde met als speciale gast de Zweedse Bright Eyes (soort van).
Aanbieding D: een avondje zwaarmoedig voor je uitkijken met tweemaal noordelijke breekbaarheid, de ene keer rijkelijke georkestreerd en een tikkeltje Tindersticks-y, de andere keer zwaarder aangezet en bijna Coldplay-esk, en eenmaal Americana van de andere kant van de grote plas. De website van het organiserend collectief beloofd ook nog een 'obscuur videoproject'.
Ik kijk zelf erg uit naar avond E want: de beste nieuwe band van Nederland!
Door mensen die er verstand van hebben al omschreven als een kruising tussen de Strokes en Toontje Lager. Nederlandstalig, ja, maar niet knullig en cabaretesk en bovendien opwindende gitaarpop met kekke keyboardaccenten.
Verder de favoriete nieuwe band van de zanger van Gem én een fijn stukje orgelpop.
F is de veilige keuze. Een avondje vol bekende gezichten. Op het podium -de Nederlandse, en momenteel in Frankrijk scorende, variant op Interpol, de beste indierockband van Rotterdam en een Amsterdamse supergroep - en waarschijnlijk ook in de zaal. Gezelligheid gegarandeerd.
Keuze gemaakt?? Dan volgen hier de oplossingen:
A: Tinkatone, uit Utrecht, Presents in de Winston met Dial Priskop (heette vroeger Met Tuiten, maar werden het een beetje beu voor een studentikoze Nederlandstige band te worden aangezien) en Mr. Love & The Stallions op zaterdag de 7e. Had ik al gezegd dat de toegang gratis was?
B: De Raaskalbomfukkerz uit Amersfoort in het voorprogramma van Grand Buffet in de Occii op zondag de 8ste. Helaas presenteert op diezelfde avond Blues Brother Castro haar nieuwe single en clip met een spetterende avond vol gasten (die, naar verluidt, allemaal een BBC-cover hebben ingestudeerd)
in de Nieuwe Anita én staat de Amerikaanse band Hot Hot Heat in de Melkweg, dus kom je een beetje om in de keuze vrijheid.
C: het Amsterdam Songwritersguild zit in principe élke dinsdagavond in Cafe Sappho aan de Vijzelstraat, maar op de 10e hebben ze Boy Omega te gast.
Zijn platen verschijnen op het legendarische A Westside Fabrication-label (het Zweedse Excelsior, zeg maar).
D: Vette Analoge Shit presenteert Audiotransparent, Vladimir en de Great Lake Swimmers - en een 'obscuur videoproject' dus - in de Occi, op vrijdag de 13e.
E: de Amigos Electricos, Glenister en Dan Geesin op de Radio Mortale-avond in de Volta op donderdag de 26ste.
F: Subbacultcha in de Bitterzoet op dinsdag de 31ste. Met Alamo Race Track, Feverdream en de Stallones.
En dan wil ik, tot slot, ook niet onvermeld laten dat op zaterdag de 14e Tomcat, de nieuwe band van de vroegere zangeres van Norma Jean samen met onder meer Mariken Smit van Seedling (naar verluid komt nu 14 mei toch The Boots, die andere band van de vroegere zangeres van Norma Jean, en niet Tom Cat. Maar, wie weet, worden we nog verrast ?-EV), in de Winston staat samen met Full Flavour en de Board Of Directors (indie-pop) en een week later in dezelfde tent een avond van het Haarlemse kunstenaars- en muzikantencollectief The Irrational Library. Het fabeltastische ET Explore Me kan wegens verplichtingen elders niet, maar er opereren nog meer hele leuke en interessante bandjes onder deze paraplu dus dat wordt vast en zeker een mooie avond op zaterdag de 21ste in de Winston dus. En meer hoef je volgens mij niet te weten om de komende maand weer helemaal de blits te maken.
Amsterdam is a Graveyard: Mei
Joris Gillet blikt vooruit op de komende muziekmaand
Joris Gillet blikt, traditiegetrouw, vooruit op de komende muziekmaand. Een beetje laat door alle festiviteiten van afgelopen week, maar pak je agenda er maar weer bij voor meer sociale en muzikale hoogtepunten.