Jullie zijn op dit moment bezig met het opnemen van jullie debuutalbum in Brussel bij de ICP studios’s, waarom daar?
Tijs: “We zagen op de hoesjes van c.d van Blof dat zij met belgische producers werkten toen hebben we ze via via benadert, of eigenlijk hebben ze ons uiteindelijk benadert. En ze werd enkelvoud en dat is Ronald Vanhuffel, die is daar in vaste dienst en hij is met ons gaan werken. Eind vorig jaar hebben we een gesprek met hem gehad en Ronald is echt een onwijs toffe gast en de studio is inmens groot…..dus, zodoende”.
Hoe verloopt het met de opnames?
Tijs: “Ja goed, ondanks het feit dat we nu in Amsterdam zitten…”
Want jullie nemen het in delen op…?
Tijs: “Ja, we hebben natuurlijk niet het budget om daar zes weken achter elkaar, zoals alle grote bands te gaan zitten. We nemen nu twee, drie dagen achter elkaar op, dan zijn we weer een week of twee hier en dan gaan we weer terug de studio in”.
Ja, want hoe zit dat. Hoe komen jullie aan het budget, hebben jullie een label of zo?
Marinus: “Uh..we hebben een geldschieter…”
Vertel…
Marinus: “Ja, mijn vader is onze geldschieter, maar hij hoopt het wel weer terug te verdienen en dat hoop ik ook voor hem. Dan nog zijn het geen budgetten wat een maatschappij al BMG als budgetten rekent voor het opnemen van een plaat. Ook nemen we dingen als zang en akoestische gitaren in zijn thuisstudio op in Gent. Het zou natuurlijk wel leuk zijn om dat allemaal in Brussel te doen, maar dat kan ook prima in zijn thuisstudio”.
Zijn thuisstudio is die van de producer?
Marinus: “Ja, hij heeft in Gent thuis zijn eigen studio, daar zijn we nog niet geweest…”
Hoe kwam die Blof connectie eigenlijk tot stand.. vinden jullie dat een hele goede band of..?
Marinus: “Ja blof vinden wij een goede band. Vorig jaar speelde we in het voorprogramma in de Paradiso. Toen hebben wij hun onze E.P gegeven. Blof was toen heel druk met the Counting Crows, maar toch kregen we een paar dagen later een e-mailtje van Peter de bassist dat hij het helemaal te gek vond en of we vaker in hun voorprogramma wilden. Nou, dat wilde we natuurlijk wel en zo is dat contact langzaam maar zeker ontstaan en via hem zijn we ook in contact met Ronald Vanhuffel gekomen”.
Want ik geloof dat de bassist van Blof ook de baspartijen inspeelt voor het album. Doet hij dat naar eigen inzicht of volgt hij jullie aanwijzingen op?
Tijs: “Peter Slager doet inderdaad de baspartijen op ons album. We hebben hem gewoon onze cd in demo versie gegeven en gezegd van: ‘Joh, doe ermee wat je wilt’. Dat is tot ons genoegen heel erg bevallen. Hij heeft de plaat nog meer verbeterd, nog meer drive gegeven en gewoon nog beter gemaakt…”
Hoe gaat het album eigenlijk heten?
Marinus: “Ja, dat is een goeie, dat weten we nog niet……”
Hebben jullie ideeën..?
Marinus: “Ja, wel ideeën maar die zeggen we nog niet..”
Ah kom op, eentje??
Marinus: “Nee, dat is topsecret…in ieder geval niet A balladdeer want dat vind ik stom..”
Wanneer hopen jullie het album af te hebben?
Tijs: “Het liefst morgen….nou ja in ieder geval moet alles eind mei wel zo’n beetje ingespeeld zijn en dan maar even kijken wanneer hij echt klaar is”.
En dan is het album er, wat gaan jullie er mee doen? Zijn jullie in contact met platenmaatschappijen?
Marinus: “Ja, we zijn in contact met een platenmaatschappij, welke zeg ik niet.. het is wel een major..dat is wel heel leuk, ja. We hebben alleen nu nog niet echt iets om te laten horen, we hebben zelf ook nog naar weinig gehoort, dat wordt volgende week denk ik, dus dan kunnen we daarmee ook naar de platenmaatschappij…”
Hetzelfde label als Blof…?
Marinus: “Ja, wie weet...”
En het buitenland?
Marinus: “Ja, we hopen misschien naar Belgie te gaaan. We zijn al een keer naar Denemarken geweest en Duitsland, maar we kijken wel. Laten we ons nou eerst maar op Nederland concentreren dan zien we daarna wel verder”.
Want jullie hebben wel een engelsman die stijkarrangementen voor jullie album doet, wie is dat een hoe dat contact tot stand gekomen?
Tijs: “Ja dat is Niels onze manager geweest geweest. Hij kwam met het idee om Robert Kirby te benaderen, zodoende’.
Marinus: “Ik weet niet of je Nick Drake kent? Robert Kirby heeft bijvoorbeeld ook de stijkersarrangementen voor Nick Drake gedaan en het is gewoon heel bijzonder wat hij voor hem heeft gedaan. Hij heeft ook met Elvis Costello en Elton John gewerkt Wat hij voor ons gaat doen is natuurlijk wel anders. Hij is heel enthousiast over ons album, dus vandaar dat we samen gaan werken”.
Wachten met optreden tot het album uit is, of zijn jullie binnenkort al ergens te zien?
Marinus: “We gaan gewoon door met optreden, we staan binnenkort in de Winston en in het voorprogramma van Blof in Apeldoorn, Alkmaar en Noordwijkerhoud..”.
A Balladeer neemt debuutalbum op in Brussel
met medewerking van enkele grote namen (en vrijgevige vader)
Mooie Noten winnaar Marinus van Goederen vormt sinds 2002 samen met gitarist Erik Meerenboer en drummer Tijs Stehmann de band A balladeer. A balladeer verzorgden o.a voorprogramma's van Sabia, Keane, 16 Horsepower en Blof. Momenteel neemt deze Amsterdamse band hun nog naamloze debuutalbum op in de ICP studio's in Brussel. Ze doen dit in delen, vandaar dat ze tussentijds ruimte hebben voor een interview...