Label Profile: BlackLabel

Marc Huiskamp(KidGoesting) wil meer nummer 1 hits

Daan Determeijer, ,

Een van de opvallendste nieuwe Amsterdamse labels is het electro georiënteerde BlackLabel. KidGoesting richtte het label op in 2001 en heeft ondertussen een aantal klassieke 12 inches uitgebracht, waaronder Comtron’s Evil System. Volgende maand komt de eerste verzamel cd uit.

Marc Huiskamp(KidGoesting) wil meer nummer 1 hits

Hoewel de naam KidGoesting anders laat raden, komt Marc Huiskamp uit Den Haag. Sinds 1997 woont hij echter in Amsterdam oorspronkelijk om bij de Buma/Stemra te gaan werken en nog zonder plannen voor een eigen label. Ondertussen is hij een van de meest gevraagde electro dj’s en runt hij zijn eigen label waar verassende platen op uit worden gebracht, door Amsterdamse acts als Comtron maar ook door internationale acts als Ultradyne. WANNEER BEN JE MET BLACKLABEL BEGONNEN EN WAAROM EEN EIGEN LABEL? 2001 Omdat ik een aantal tracks kreeg van een vriend van me. Hij deed er verder niets mee, terwijl hij een behoorlijke studio heeft en dag en nacht met muziek bezig was. Ik gaf een cd aan Antal en Christiaan van Rush Hour. Die waren enthousiast en hebben me geholpen het uit te brengen. Vanaf dat moment was ik label baas... Na de derde release ben ik met Marsel (Delsin) gaan samenwerken. Inmiddels zijn er 7 releases verschenen. Volgende maand komt de cd uit met daarop verschillende tracks waarvan sommige al uit zijn gekomen en anderen nog moeten uitkomen. Ik was niet van plan om een eigen label te beginnen, maar inmiddels loopt het aardig. De tijden dat je rijk kon worden van een underground label zijn inmiddels wel een beetje voorbij, maar toch zie ik dat sommige artiesten goed verkopen en er ook nog eens leuke optredens aan overhouden. Comtron heeft inmiddels al een aantal keren in het buitenland gestaan. Van hun verschijnt dit jaar (als het goed is) een cd, en daar verwacht ik wel het een en ander van. WAAR BEN JE VERDER NOG MEE BEZIG? Ik help Serge met boekingen voor Clone en Viewlexx artiesten (Serge, Alden Tyrell, Dexter, Legowelt, etcetera), daarnaast doe ik boekingen voor Comtron en voor mezelf. Verder ben ik zelf aan het produceren, er verscheen een remix van de David Gilmour Girls op het label van Headman (Relish), en heb ik diverse vaste avonden o.a. in Club 11, Bitterzoet en Stalker. WAT IS JE EERSTE RELEASE OP BLACKLABEL? De eerste BlackLabel release was van Deflektorz. Dit zijn Nick Berjoan en Dave Ellesmere (die ook een aantal releases onder zijn eigen naam op andere labels heeft gedaan). Nick is een fransman die al jaren in Amsterdam woont. In de tijd dat ik hem leerde kennen woonde hij bij een vriend van me in huis. Ik hoorde hem altijd bezig met zijn muziek... van het een kwam het ander... WAT IS JE FAVORIETE RELEASE? Alle releases hebben natuurlijk iets, anders zou ik het niet uitbrengen. Mijn favoriete liedje is Jumpin' 2 conclusions van Roko Dragonbreath. Daar had ik wel van verwacht dat meer mensen dat nummer zouden oppikken. Verder draai ik alle platen wel in mijn sets, afhankelijk van waar ik geboekt ben. Een release waar ik trots op ben is 'Cities in Retro' van Ultradyne. Ik weet van een aantal mensen dat zij heel graag die tracks hadden willen uitbrengen. WELKE PLAAT HAD JIJ GRAAG UITGEBRACHT OP BLACKLABEL? LCD Soundsystem - Beat Connection DK7 - The Difference Vader Abraham - Het Smurfenlied WAT VINDT JE VAN DE AMSTERDAMSE ELECTROSCENE? Om deze vraag te beantwoorden moet je eerst een definitie van electro geven. Voor mij is electro meer een manier om met muziek bezig te zijn. Veel stijlen door elkaar gooien die allemaal een soort electronische basis hebben. Joost van Bellen is dan ook electro, evenals Steffi van Klakson of de eRRoRkrew uit Vaaghuyzen. Ik zelf merk dat ik de laatste tijd minder 'pure' electro draai, ik vind dingen als DFA en LCD Soundsystem ook heel interessant. Daarnaast luister ik thuis naar metal en hiphop. Een paar jaar geleden was electro waarschijnlijk een meer gedefinieerde sound. Je had toen Clone, Direct Beat en Underground Resistance, Miss Kitten en alles wat daar op leek. Dat was toen electro (eventueel aangevuld met een flinke dosis italo...). Tegenwoordig gebruiken mensen als Sander Kleinenberg elementen uit tracks uit die tijd om een progressive track te maken die electro klinkt. In een commercial voor een nieuw mobiel telefoontje zit electro muziek, etcetera… En vanuit New York heb je een hele stroom producers die gitaren met acid geluiden mengt. Dit is voor mij ook electro. Ik vind dat er in Amsterdam leuke dingen gebeuren, je hebt 11, Bitterzoet, Paradiso, Melkweg en nog tal van andere clubs en dj cafés. Steeds meer dj's gooien allerlei stijlen bij elkaar, dus je kunt op steeds meer plekken een leuke avond hebben. Wat ik wel jammer vind is dat plekken als het Vrieshuis verdwenen zijn. Je hebt nog wel Pakhuis Wilhelmina, maar het vrieshuis was wel wat meer underground qua gevoel enzo. En natuurlijk had je daar die prachtige skateboard baan!! Amsterdam is weer bezig zich op de kaart te zetten als uitgaansstad. Nu alleen die openingstijden nog wat ruimer! HOE BELANGRIJK IS EEN NETWERK IN AMSTERDAM? Voor mij wel belangrijk, hoewel ik gewend ben mijn eigen gang te gaan. Ik wil wel meer dingen samen gaan doen met Aardvarck (eerstvolgende Goesting in Bitterzoet is met Rednose Distrikt, en er ligt een release klaar) en ik word nu geholpen door Parra van Rockwell met het vormgeven van flyers en cd's enzo. Antal van Rushhour stuurt wel eens mensen door die een dj zoeken, en ik heb veel contact met Marsel [Peal Seamus; red.] omdat we samen een label doen, maar ik 'hang' niet in de studio met mensen ofzo, dat vind ik soms wel jammer. Ik denk dat er nog wel meer samenwerking gaat komen, maar je merkt dat iedereen het toch steeds drukker heeft, en dat er daardoor weinig tijd overblijft om samen ideeën uit te wisselen enzo. Naast Rush Hour heb ik ook goed contact met Lupe (Acid Nouveau en Unk) en Joost van Bellen, de Disco Twins, Peter van Lowlands, LX Pacific van 11 en Neonrider. Verder ga ik twee keer per week zwemmen met Felix van de Nachtwacht en zo hoor ik ook nog eens wat... IS HET ANDERS MOEILIJK OM EEN POOT AAN DE GROND TE KRIJGEN IN DE AMSTERDAMSE SCENE? Sowieso is het moeilijk om als dj een plekje te vinden van waaruit je verder kan groeien. Tegenwoordig zijn er zo gigantisch vele dj's (of mensen die een setje technics thuis hebben staan) dat er onmogelijk een plekje voor al die mensen kan zijn. De enige tip die ik kan geven is; doe je eigen ding. Dan kom je er uiteindelijk wel. Er is inmiddels weer een hele nieuwe generatie dj's zoals Lupe en Sandrien en Carlos Valdos die het toch gelukt is om een plekje te krijgen in de Amsterdamse scene. Ik weet dat LX Pacific van 11 open staat voor demo cd's. Ook van mensen die verder nergens draaien. Ik merk wel dat er een groot verschil zit tussen plaatjes opzetten en echt dj-en. Dat laatste is toch wel echt werken! Ik had het grote voordeel dat ik begon met een (voor die tijd) nieuwe muziekstroming. Toen heb ik echt veel kansen gehad. Na een jaar stond ik al in Paradiso te draaien... Dat is toch wel erg vet! Nu draait iedere dj electro of zoals dat tegenwoordig heet 'eclectisch'. Maar eclectisch draaien is een kunst op zich. HOE KAN EEN AMSTERDAMSE BEGINNENDE ACT ZICH HET BESTE IN THE PICTURE SPELEN? Onderscheiden qua kleding, muziekkeuze, etcetera. Verder vind ik het belangrijk dat ik het gezellig heb met de mensen die ik boek. Niet dat je bij elkaar op de koffie komt, maar ik vind dat een klik met de optredende acts of dj's belangrijker is dan of iemand wel tot op de nano seconde strak kan mixen. Als je lol hebt op een podium komt dat beslist over op de mensen die staan te kijken of te dansen! Verder vind ik het heel belangrijk dat iemand iets anders probeert te doen. Ik krijg vaak genoeg demo's van die hele donkere jongens electro. Dat vind ik niet zo interessant. Doe je er een gitaar doorheen, dan heb je misschien wel mijn aandacht te pakken. WELKE AMSTERDAMSE INITIATIEVEN GAAN HET VOLGENS JOU HELEMAAL WORDEN IN 2005? act: David Gilmour Girls en Comtron label: BlackLabel natuurlijk club: 11 en Bitterzoet dj: Lupe en ik heb het gevoel dat ik het ook erg druk ga krijgen... wie weet... Ik denk dat het komend jaar nog meer dingen bij elkaar gaan komen. Acid met electro en hiphop beats en gitaar, nog 'eclectischer' dus. Hopelijk komt een producer als Kubus ook met vette beats. Ik wil van hem ook wel iets uitbrengen! ER STAAT NU AL EEN HELE TIJD EEN BLACKLABEL CD OP STAPEL, WANNEER KOMT DEZE UIT? Volgende maand, eindelijk! Er staan nieuwe dingen op zoals Transformer di Roboter en St Bernhard, er staan nieuwe nummers op van Comtron en een remix van Funckarma. Daarnaast wat oude dingen. Voor ieder wat wils. Het is echt een cd om thuis te draaien. MARSEL VAN DELSIN VERTELDE ONS DAT JE PLANNEN HEBT OM ZELF MUZIEK UIT TE BRENGEN, WANNEER KUNNEN WE DAT VERWACHTEN? Mijn plan is om dit jaar met een release te komen. Vorig jaar is er al een remix uitgekomen op Relish Records, deze wordt al gedraaid door Erol Alkan en Joost van Bellen had ik begrepen. Verder heeft Larry Tee me gevraagd om voor hem wat remixen te maken, ik hoop dat hij hier nog op terug komt. Ik heb ondertussen al heel veel tracks liggen, maar ze moeten nog wat meer uitgewerkt worden. Sinds een maand ben ik heel fanatiek bezig met Ableton live 4. Dit programma is echt te gek. WAT KUNNEN WE VERDER VAN BLACKLABEL VERWACHTEN IN DE TOEKOMST? Meer releases, meer t-shirts en meer nummer 1 hits... ---------------- BlackLabel essentials: Comtron - What we sell Comtron - EvilSystem [os]tm Ultradyne - Cities in Retro ---------------- Zaterdag 5 februari in Pakhuis Wilhelmina BLACKLABEL CD Release Party David Gilmour Girls (LIVE) Comtron (LIVE) DJ's KidGoesting Sturmey Archer ----------------