SonarSound Amsterdam houdt voorlopig nog siesta

Onduidelijkheid over Amsterdamse tak van Sonar Festival, maar het komt goed

Vorige maand meldde het Parool nog dat er dit najaar een Nederlandse editie van het Sonar Festival zou plaatsvinden. Het populaire evenement, dat jaarlijks de top van de elektronische muziek naar Barcelona brengt, zou onder de naam SonarSound een Amsterdamse versie krijgen. “Dit jaar gaat het zeker niet lukken.” Producent Eymert van Manen legt uit.

Onduidelijkheid over Amsterdamse tak van Sonar Festival, maar het komt goed

“Ik vind het zelf ook een beetje lullig,” verzucht Jarko Aikens van het Muziekgebouw Aan ’t IJ als er gevraagd wordt naar de Amsterdamse editie van het Sonar Festival. “Maar ik weet er eigenlijk niet zoveel van. Het laatste wat ik begreep is dat SonarSound, zoals het gaat heten, eventueel plaats zou vinden in december van dit jaar. Maar dat zie ik niet meer lukken in het Muziekgebouw Aan ‘t IJ of het aanpalende Bimhuis.” pAN dADDY, het productiebedrijf uit Amsterdam dat de banden met de organisatie in Barcelona onderhoudt, geeft toe dat SonarSound Amsterdam in een dip zit. Eymert van Manen: “We zitten nu even in een dipje. We hadden eerst het paasweekend in gedachte als geschikte datum. Maar nu komen we er toch niet uit, omdat ze dat bij nader inzien te dicht op hun eigen festival in Barca vinden zitten. Dat is ook logisch; anders zou het betekenen dat wij het eerste Sonar evenement van het jaar zijn! We spreken de mensen van Sonar weer in de tweede helft van september en hebben afgesproken dat we het dan vastleggen. Ik heb er vertrouwen in.” SonarSound valt onder de Sonar Events, dat door de organisatie vanuit Barcelona wordt gedelegeerd. Overal ter wereld vinden dergelijke Sonar Events plaats; volgend weekend wordt in Hamburg voor de vierde keer een Duitse SonarSound gehouden. Het is daar eigenlijk onderdeel van een ander festival, het Schleswig-Holstein Musik Festival dat al sinds 1986 wordt georganiseerd. De SonarSound Night heeft een Japans thema en wordt opgeluisterd door DJ Krush, Hofuku Sochi, World’s End Girlfriend and Mu. Voor de rest is Schleswig-Holstein vooral op klassiek en experiment georiënteerd. Waar zit eigenlijk het knelpunt dat het in Nederland niet van de grond komt? “Het is een autonome club,” verklaart Aikens. “We moeten voldoen aan de wensen en verlangens van een groots opgezette organisatie. We willen graag, maar het is niet eenvoudig.” “Hamburg is geen vergelijkingsmateriaal,” zet Van Manen recht. “Dat is een soort showcase met een paar optredens, terwijl het onze gezamenlijke ambitie is om in Amsterdam echt een interessant driedaags festival neer te zetten.” Van Manen is positief over de toekomst van een Amsterdamse SonarSound. "De strubbelingen hebben nu ook nog te maken met subsidie van de gemeente; voor 2005 was er nu eenmaal geen geld meer over. In 2006 liggen er nieuwe kansen. We willen het breed aanpakken en bijvoorbeeld ook onze aandacht vestigen op andere genres. Het lijkt off bij Sonar in Barcelona nogal eens wordt vergeten dat er zoiets als hiphop bestaat. Er zijn genres binnen de hiphop die eigenlijk onder de moderne jazz vallen. Het Bimhuis biedt een prachtige plek voor een podium! Ik zie het helemaal zitten. Bij Club 11 op zolder, misschien iets doen met het Stedelijk en dan dat Muziekgebouw Aan 't IJ bij die kade. Het zal veel leuker zijn dan zomaar een festival. Dat betekent soms parels voor de zwijnen. We hopen met SonarSound in Amsterdam straks een programma te bieden dat is afgestemd op een geinteresseerd publiek. De artiesten zullen we niet zelf boeken, dat doen ze bij de organisatie van Sonar in Barcelona. Maar het zal allemaal in samenspraak gaan, want we willen ons toch wel onderscheiden van het al bestaande festival, natuurlijk."