Effe eerlijk: het danceprogramma van Best Kept Secret was altijd een beetje een rammelend zijspan. De kaarten werden (en worden!) verkocht op de indiebands, bij de dj’s werd er vooral keihard stilgestaan. Dit jaar pakt BKS het net anders aan met drie nieuwe area’s, waar het vooral sfeer is wat de klok slaat. En dat blijkt prima vertoeven.

‘Adje voor de sféééééér!’, brult een groepje baldadige twintigers voor ze hun XXL-plastic bekers tegen elkaar stoten en het schuim op de vloer van The Floor klotst. Ja, sfeer is er zéker bij de nieuwe stage van St. Paul. Al jaren vervult de indie-discokoning van Nederland een sleutelrol op Best Kept Secret met The Four, een dj-zandbak in de uithoek van het festival. Dit jaar heeft hij een plek in het hart van het terrein, een kleurrijke circustent genaamd The Floor (four to the floor, snap je?). Die centrale plek blijkt ideaal. The Floor is de rotonde van het festival. Van daaruit waaieren hele volksstromen uit over het festival, zodat je makkelijk blijft plakken bij dj’s die op uitnodiging van St. Paul staan te draaien. En bij hemzelf, natuurlijk.

Vanuit The Floor is het heerlijk struinen over het Best Kept Secret-terrein. Het is sowieso geen festival dat de kaartjes verkoopt op de nacht, waar mensen met het blokkenschema in de hand op zoek zijn naar de sickste dj.  De meeste mensen gooien na twaalven het blokkenschema het raam uit om een beetje teut over het terrein te rennen, om vervolgens te blijven plakken bij een gezellige foodtruck. Om samen met vijftig anderen uit volle borst klappers als ‘Blue Monday’ en ‘België (Is Er Leven Op Pluto?)’ mee te zingen. Het Best Kept Secret-publiek is vooral gericht op sfeer, en daar speelt het festival slim op in. Er zijn allemaal gezellige piepkleine area’s vol theelichtjes en tierlantijntjes, en naast The Floor zijn er nog twee superknusse kleine dance-area’s. Zoals Coney Island, waar residents van het Brusselse radiostation Kiosk Radio de hele avond mensen op de tafel laten dansen. En dan is er nog het sicke Lake District-stage van de Amsterdamse boetiekclub Radio Radio. Aan het einde van de avond, als de oude rockers allang onder de wol liggen, grijpen Cinnaman en Radio Radio-resident Monty DJ daar nog hun kans met coole leftfield house onder de rookmachines.

Elias Mazian in The Secret op Best Kept Secret 2022

Sowieso staat er maar één naam die ook bij het bandjespubliek een belletje zal laten rinkelen, en dat is Jamie XX. In 2016 sloot hij Best Kept Secret af, en dat was de perfecte BKS-set. Hij staat niet te boek als de allerbeste dj en is geen platenzieke selector die je verrast met obscure vondsten. Sets worden opgebouwd uit een paar eigen tracks, wat XX-remixes en wat ander spul – en dan niet per se de diepste deepcuts die je kunt vinden. Juist met een zaal vol danceleken is een set vol hits precies het smeermiddel om aan de heupen van de indiesnobs te trekken. Maar tering, wat maakt Jamie er een puinhoop van. Hij staat een halfuur te prutsen met house zo ruggengraatloos als een wiebelend bord gelei, begint uit het niets hyperenergieke breakbeats te pompen, mixt zijn tracks amper en laat het geluid soms totaal stilvallen. Bij zijn coole breakbeattune ‘Idontknow’ valt vooral op hoe vet die track kan klinken in een grote zaal… in de handen van een andere dj.

Dan is het veel beter vertoeven bij The Secret, waar een stel steady namen uit het clubcircuit staan. Betrouwbare dj’s waarvan je weet wat je eraan hebt. Neem nou Elias Mazian: op de vorige editie van Best Kept Secret stond-ie ook al, en toen kreeg hij ook de clubvibe te pakken. Nu staat hij opeens in de tent, en trekt daar aan de heupen met toegankelijke clubkrakers zoals die nieuwe KH-track, een toffe uptempo houserammer van Sally C en de megadansvloerhit ‘Don’t Go (Kicks Like A Mule Mix)’. Goeie gangmaker voor John Talabot, die nog even de tent ramvol krijgt met zijn diepe, spacey technoplaten. Maar heel eerlijk? De allerleukste dj-set van de avond is stiekem gewoon op The Floor bij Blck Mamba, een Belgische dj die op uitnodiging van St. Paul op een cruciaal tijdstip in de nacht speelt. In België gaat ze super lekker in het clubcircuit, maar weinig BKS-gangers zullen haar naam ooit hebben gehoord. Maakt niet uit: op The Floor kan ze haar momentje pakken, houdt het publiek bij de les met een bassy My Humps-edit, mixt er gqom en grimekrakers doorheen en trekt aan de heupen met vrolijke hink-stap-struikelritmes. Dan blijkt opeens dat Best Kept Secret toch best kan zakken met die heupjes.