DTRH18: Dit zijn onze twaalf tips voor Down The Rabbit Hole DTRH18: Dit zijn onze twaalf tips voor Down The Rabbit Hole

Van Jorja Smith tot I-F en van Fever Ray tot David Byrne

, Timo Pisart

Als we zo door het blokkenschema van Down The Rabbit Hole gaan, moet dat wel een sensationeel weekend worden. Niet alleen dankzij headliners Queens of the Stone Age, Nick Cave en Anderson .Paak, maar ook de vele spraakmakende namen die daaronder bungelen.

Jorja Smith

Vrijdag, 20.30-21.30, Teddy Widder

Met haar deze maand verschenen debuutalbum plaatst de piepjonge Britse soul/R&B-zangeres Jorja Smith zich al in het imposante rijtje van SZA tot Kali Uchis, van Amy Winehouse tot Ms. Lauryn Hill. Al daarvoor leende ze haar verleidelijke stem aan de betere tracks van Drake en Kendrick Lamar, en zo verkocht ze in een krappe 10 minuten de grote zaal van Paradiso uit (in oktober 2018). Down The Rabbit Hole wordt haar Nederlandse podiumdebuut, wedden dat we daar nog lang over zullen napraten?

I-F

Vrijdag, 02.30-04.30, Fuzzy Lop

Down The Rabbit Hole heeft als altijd een fraai en gebalanceerd nachtprogramma, met op vrijdag de Haagse held I-F. Wedden dat–ie je tot het ochtendgloren op de been houdt met alles van vergeten italokrakers via Kraftwerk tot zijn eigen Viewlexx-electro en knorrende acid. En dan, bij de eerste zonnestralen, creëert hij ongetwijfeld opeens een euforisch moment met een geweldig geplaatste ABBA? Geen wonder dat hij en zijn radiostation Intergalactic.fm fans over de hele wereld heeft, tot Nina Kraviz aan toe.

Karel

Zaterdag, 15.15-15.45, Future Fuzzy Field

Allereerst heeft Karel natuurlijk de beste artiestennaam in lange tijd. Dan heeft–ie ook nog de allerleukste Instagram-account van Nederland, met alles van patat tot peuken, en af en toe een deo-vlammenwerper die hij ritmisch spuit op zijn wavey eighties synthpop. Denk John Maus maar dan met meer acrobatiek. Dit najaar maakt hij de Popronde onveilig als een van onze twaalf talenten, nu eerst kijken waar hij zoal in kan klauteren op het Future Fuzzy Field.

James Holden

Zaterdag, 16.15-17.15, Teddy Widder

Wie had dat gedacht? Met zijn laatste plaat treedt James Holden in de voetsporen van spirituele jazz, krautrock en minimal, en terwijl hij de club zijn rug steeds verder toekeert, komen de hordes alsnog achter hem aan gedanst. Zijn optreden op Le Guess Who? was fenomenaal, hopen dat er in Beuningen net zoveel aandacht voor zijn muziek kan worden opgebracht.

Fever Ray

Zaterdag, 20.15-21.30, Teddy Widder

Fever Ray – die met haar broer ook de kern vormde van The Knife – is op haar nieuwe plaat verliefd en klinkt tegelijkertijd heftiger dan ooit. Met haar shows zet ze je lichtvoetig aan het denken.Toen ze eerder dit jaar in Paradiso speelde, hing overal de dwingende instructie: alleen vrouwen mogen vooraan staan, en dan alleen als andere bezoekers over je heen kunnen kijken. Dat was nog het minst krankzinnige aan het optreden, dat aan elkaar hangt van manische verkleedpartijen en gestoorde choreografieën. 

IDLES

Zaterdag, 20.30-21.30, Fuzzy Lop

Sommige punkrockers zijn geneigd om uiteindelijk in een onderbroekje krioelend op het podium te eindigen. De gitarist van IDLES niet, die begint z’n shows graag al zo, om vervolgens nog veel grotere extremen op te zoeken. Ondertussen spuwt de band z’n gal over wanstaltige politiek in het thuisland en seksueel geweld, in een show die tegelijk extreem intens en heel erg leuk is. Livefavoriet van het jaar, die het ook helemaal waar maakte op SXSW.

David Byrne

Zaterdag, 21.15-22.30, Hotot

Daar zit–ie dan, aan een kneuterig bureautje terwijl hij over een plastic stel hersenen aait. Ja, de show waar David Byrne op het moment mee tourt begint nogal cerebraal – haha! – maar zit ook vol herinterpretaties van Talking Heads-hits en een band waar niets vaststaat en elk lid over het podium kan marcheren als een verknipte fanfare.

Oh Sees

Zaterdag, 22.45-23.45, Fuzzy Lop

Ver voordat King Gizzard & The Lizard Wizard de grootste zalen uitverkocht en elke twee maanden een nieuwe plaat uitbracht, deed Oh Sees (de Thee laten ze tegenwoordig achterwege) al hetzelfde met jakkerende garagerock die soms een nerdy prog-inslag heeft en soms beuken zonder adempauze behelst. John Dwyer en de zijnen toeren zich nog altijd een slag in de rondte en zijn volgens sommige tellingen inmiddels aan hun dertigste (!) release bezig.

David Vunk

Zaterdag, 02.30-04.00, Avant Garden

Hij staat nogal verstopt in het blokkenschema, maar jawel, David Vunk draait ook in de nacht op Down The Rabbit Hole. Op de gepimpte Wilde Haren-stage, op het Seksueel Relevant-feestje van De Jeugd van Tegenwoordig, direct na de sensuele funk en house van Mairo Nawaz. Hoe je daaroverheen kunt gaan? Nou, door italo te draaien met de flair van een hooligan.

Moses Sumney

Zondag, 14.30-15.30, Fuzzy Lop

Zijn magistrale debuutalbum is rijk gearrangeerd met sierlijke strijkers, maar live brengt Moses Sumney zijn intieme, aromatische songs nog eigenzinniger: met looppedaal en twee bandleden waarbij je je continu afvraagt hoe ze al die geluiden tot produceren. Soms een ambientlaag met gitaar, soms een piepende mini-synth en soms een piepklein saxofoontje dat continu wordt vervormd. Hij zorgde voor kippenvel bij zijn shows in de Duif en op REC, en blaast je het slaapzand uit de ogen op de zondag van Down The Rabbit Hole.

Lyzza

Zondag, 15.30-16.15, Future Fuzzy Field

Toen de Amsterdamse Lyzza op Primavera (!) draaide op een Warp-feestje (!), noemde Pitchfork (!) haar een van de hoogtepunten. Je hoort wel dat ze zich ontwikkelde in de Progress Bar-hoek, met wilde achtbaan-sets die van Braziliaanse baile funk tot experimentele elektronica gaan, van hiphop-hits tot weirde trap. Oh ja, haar supercoole Boiler Room-set begon ze ook nog met het meisje met de prei.

Shame

Zondag, 20.15-21.15, Fuzzy Lop

Zo explosief als Shame zie je ze zelden: op Lowlands zagen we al hoe de frontman met een peuk in de ene hand en een blik bier in de andere opkwam. Al gauw verloor hij zijn jasje en shirt, stond–ie non-stop zijn tepels te masseren en zijn gezicht vol te smeren met spuug. Tussendoor spelen ze dwingende postpunk gegoten in klassesongs, zo urgent gespeeld dat je zou vergeten dat ze putten uit pakweg veertig jaar Britse muziekgeschiedenis.

advertentie

nu op 3voor12