Het beeld dat 101Barz minder bezoekers trekt is volgens Rotjoch ernstig vertroebeld. Hij vertelde vorige maand tegen 3voor12 dat al sinds 2011 de cijfers op 101barz.bnn.nl teruglopen, maar dat het publiek meer en meer op YouTube zit. "Al onze filmpjes werden door fans geript en op YouTube gezet. Niet een keer, maar wel dertig keer. En die geripte versies hadden tien keer zoveel views als die op onze eigen site. Onze doelgroep zit op YouTube, en dus wil ik daar ook zijn. Wij zien ons kanaal als een extensie van ons eigen platform, niet als concurrerend. Een jaar later kregen we te horen dat ze ons er af wilden, en na lang discussiëren mochten we door als testcase. Sinds september 2012 hebben onze filmpjes meer dan 70 miljoen views gegenereerd op YouTube.”
De NPO ziet YouTube echter als extern platform en wil dergelijke content uitsluitend op npo.nl huisvesten. 101Barz vreesde voor slechte vindbaarheid en uiteindelijk het voortbestaan. Volgens Mutsaers komt er echter een uitzondering, zo stelt hij tegen Nu.nl: "Ze zijn niet minder populair geworden, maar hun verkeer is verplaatst naar Youtube."
Ook voor de afspraak dat NPO-fragmenten op YouTube maximaal vijf minuten mogen duren, lijkt een uitzondering in de maak. Dat is cruciaal voor 101Barz, het platform dat het bestaansrecht verdiende met exclusieve freestyle sessies die soms een half uur duren. Juist door die sessies groeide 101Barz uit tot een van de belangrijkste Nederlandse hiphopplatforms. Mutsaers beweert dat 101Barz niet meer aan die 5 minuten limiet gebonden is. De NPO Raad van Bestuur zou het met de zenderbaas eens zijn, dat de 'regel belemmerend voor zo’n platform' is. Bij 101Barz zijn ze er nog niet helemaal gerust op: "Pas als we volle erkenning zwart op wit krijgen zijn we vrij", twitterde Rotjoch. Mutsaers snapt die reactie wel, maar liet Nu.nl weten dat 101Barz 'niets te vrezen' heeft. "Ze voeren nog een beetje actie tot ze het zeker weten, maar het komt goed."
3FM-baas Wilbert Mutsaers: 'hiphop-platform 101Barz hoeft niet te verdwijnen'
Zendercoördinator vertelt over uitzondering YouTube-5-minuten-regel voor 101Barz
Dat was schrikken: 101Barz dreigde te sneuvelen in het nieuwe NPO-beleid. Het door Rotjoch Dinero opgezette, succesvolle hiphop-platform paste niet in de toekomstplannen van de publieke omroep. De NPO wil het mes zetten in het aantal 'externe platforms zonder gekoppeld tv- of radioprogramma' en 101Barz zag de bezoekcijfers teruglopen en naar YouTube verhuizen. Onder het mom #Free101Barz ging initiator Rotjoch de barricaden op. Dat lijkt niet langer nodig. 3FM zendercoördinator Wilbert Mutsaers legde tegen Nu.nl uit dat '101Barz niet gaat verdwijnen en video’s op Youtube mag blijven plaatsen'.