Meer dan 20 miljoen views voor John Coffey Meer dan 20 miljoen views voor John Coffey

En per uur komen daar nog honderdduizenden bij

, Redactie 3voor12

Meer dan 20 miljoen views voor John Coffey

En per uur komen daar nog honderdduizenden bij

Redactie 3voor12 ,

Even leek het afgelopen Pinkpop vooral te gaan over het gebroken been van Dave Grohl, hoe stoer hij daarop reageerde en vervolgens toch de headlineshow in Landgraaf moest cancelen. Vanuit het niets werd die hele discussie zaterdag beëindigd. Nou ja, vanuit het niets. Vanaf zo rechts half voor, de plek waar vandaan een biertje met chirurgische precieze werd gelanceerd richting de zanger van John Coffey. De hele wereld heeft het filmpje inmiddels gezien.

Even wat getallen op een rij: 

De gif op Reddit: 5 miljoen keer bekeken
YouTube 3voor12 2.1 miljoen keer bekeken
Facebook 3voor12: 1,8 miljoen keer bekeken
Facebook The Lad Bible: 1,6 miljoen keer bekeken
Facebook Unilad: 5,5 miljoen keer bekeken
9GAG Instagram / Facebook: 500 duizend likes / 5 miljoen views
Facebook John Coffey: 500 duizend keer bekeken
NOS Journaal: 2,1 miljoen kijkers

De cijfers liegen er dus niet om. En de views schieten voorlopig nog als een raket omhoog. Alleen al op onze YouTube komen er op moment van schrijven elk uur ruim honderdduizend bij. En dan hebben we hebben het nog niet eens overde artikelen van grote media als Time Magazine, NME, Mashable en Stereogum, Buzzfeed. En natuurlijk was er ook in Nederland volle aandacht. RTL Nieuws, SBS Shownieuws en het NOS Journaal lieten het al zien, vanavond zijn zowel de bierontvanger als de biergooier te gast bij Jinek, en vanavond schoof de band al aan bij Roosmarijn.

Allemaal om die paar magische seconden dus. Maar hoe was de rest van het optreden eigenlijk? “Natuurlijk heb je dat biervangmomentje, maar laten we eerlijk zijn. De show was ook zó fantastisch. Ik had wel verwacht dat de tent vol zou staan, maar dat het van voor naar achter en er zo veel publieksparticipatie was. Ongelofelijk”, vertelt de band aan Roosmarijn. “Er waren verschrikkelijke zenuwen. Het gebeurt niet vaak meer, maar als je dat roze logootje hebt staan, dan denk je echt oh fuuuck, hoe moet dit 8000 man tegelijk vermaken.” De mannen vullen elkaar direct aan. “Een kroeg kunnen we wel aan, dan zeg je gewoon tegen elkaar, ‘nu ga jij even een rondje lopen’. Dat kun je niet doen hier.” Uiteindelijk moet je maar gewoon beginnen. Ik had gelukkig een blik Red Bull, want hoe meer mensen er staan, hoe meer ik ga bewegen. Ik wil ze bereiken," verklaart frontman David Achter de Molen.

En dat precieze moment, waar zat dat ergens? “Nummer tien in de set, denk ik? We speelden Dirt & Stones, daar zit zo’n rustig momentje in de set. En jij had wat gitaarprobleempjes he?” “Ik zat even te kutten ja,’ vertelt Van Teijlingen. En wat gebeurde er toen? “Ik heb geen flauw idee. Het was een reflex, ik zag een biertje. Je moet misschien toch een soort van liefde voor het bier hebben, misschien vindt het bier je dan van zelf.”

Toch had de band niet echt door dat het zo’n magisch moment was. “We wisten vooral wat er nog komen ging. We speelden Dirt & Stones, en we weten dat het publiek daar echt viral op gaat. Daar zit je dan ook op te wachten, en we zaten vooral een beetje naar hem te kijken, omdat hij nog aan het kutten was met zijn gitaar. Dat biermomentje was dus gewoon een opbouw van hoe los het wel niet kon gaan.” Alleen de zanger had het echt door. “Ik bleef heel cool kijken, dat zie je ook wel in de opname. Echt heel lang bleef ik heel cool kijken, maar toen dacht ik, oh man, dit was tof. En toen schoot ik in de lach. Ik heb de rest van de band na de show nog moeten overtuigen dat ik iets heel cools had gedaan. Ik hoopte nog dat er opnames waren.”

Ondertussen komen er per uur alleen al op YouTube honderdduizend views bij. “Ja, als al die mensen nou ook even een cd kopen. Het is nu inderdaad wel de vraag hoe we het oppikken, dat mensen ons nu ook gaan vinden. Want goed, we moeten er wel echt een slaatje uit slaan.” 

nu op 3voor12