George FitzGerald, die jongen kennen we uit het verleden vooral van clubbangers als Child en I Can Tell (By The Way You Move). Vanuit de Britse dubstep-scene viel hij rechtstreeks met zijn neus in de UK Garage- en house-revival. Vooral Child definieerde volgens velen het housegeluid van 2012 en plaveide het pad voor het gigantische succes van de Britse house-broertjes Disclosure. De platen van George FitzGerald gingen mee in sets van zo'n beetje iedereen, van Scuba tot Skream en Benga, van Pete Tong tot Disclosure, Shadow Child en Cyril Hahn. Ze weerklonken in de clubs, maar net zo goed op de festivals en zelfs over de stranden van Ibiza.
Aversie tegen EDM
Maar goed, na jaren succes begon FitzGerald zich te ergeren aan de nietszeggendheid van zijn eigen muziek. Zijn liefde voor een gedeelte van de dance-industrie bekoelde, hij ontwikkelde een aversie tegen Ibiza en precies daarop slaat de titel van zijn debuutalbum Fading Love. Inderdaad zul je op het album geen floorfillers meer vinden, het tempo wordt omlaag geschroefd tot onder de 120BPM en de tracks zijn warmer, een stuk melodieuzer en bij vlagen zelfs poppy. Werkte FitzGerald voorheen met voornamelijk software als Ableton en vocale samples, voor Fading Love werkte hij voor het eerst met zangers en schakelde hij volledig over op analoge apparatuur, oude Roland-synthesizers en drumcomputers.
Subtiele emo-house
Het cliché wil dat je dat écht hoort: de producties zijn levendiger, verfijnder en meer gedetailleerd dan zijn eerdere werk. Je hoort hoe de baslijnen af en toe ouderwets oversturen, hoe de analoge delay over zijn nek gaat en hoe warme dekens van synthesizerakkoorden zich over elkaar heen weven. Maar belangrijker: je hoort dat George FitzGerald een fijnzinnig gevoel heeft voor melancholische melodieën die je niet dagelijks op de dansvloer hoort, en die zich rechtstreeks op het hart richten. Het is subtiele emo-house, om stiekem bij te wenen in de club, ongetwijfeld omdat Fading Love óók een breakupplaat is: de lange relatie die George FitzGerald had liep op de klippen terwijl hij werkte aan het album.
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?