Je kunt er van alles wat van vinden, maar feit is dat in een korte tijd het selfie-fenomeen de wereld heeft veroverd. Een bekende bierbrouwer die wel meer biertjes op Pinkpop schenkt, speelt daar tijdens deze editie van het festival op in: helemaal aan de overkant van de Mainstage is een enorme stalen constructie uit de grond verrezen die van buiten goed is afgerokt met enorme banners van diezelfde bierbrouwer. Het Selfiedek. Beneden staat een lange rij te wachten om binnen te komen, en ook al lijkt het wachten lang, gemiddeld is iedereen binnen een kwartiertje al op de trappen, mits het poortje je binnenlaat.
88 treden hoger bevindt zich het Selfiedek: een plateau van formaat, voorzien van picknicktafels, verschillende cut-out borden en een onovertroffen uitzicht. Moest je voorgaande jaren nog in een bak en een hijskraan om Pinkpop vanuit de hoogte te bekijken, het Selfiedek is tig keer beter. Er heerst een ongedwongen sfeer, de lucht is er wat koeler en een aantal promodames maken er selfies van mensen met een tablet. Strikt genomen geen selfie dus, maar om het nou een 'thankyoufie' te noemen... er zijn grenzen.
Pinkpop: #Selfie... dek
Op grote hoogte zelfportretten maken met mobiele communicatieapparaten
De hoogte van de Wilhelminaberg haalt het Selfiedek bij lange na niet, maar het imposante bouwwerk midden op het Pinkpop-terrein is een gestalte waar veel buiten-de-boot-vallers van zaterdag grof geld voor hadden neergelegd om erop te mogen staan. De constructie biedt uitstekend uitzicht op de achterkant van de 3FM-Stage, maar belangrijker nog: het zicht op de Mainstage is subliem. Een uitgelezen kans om een... ja, laten we het maar zeggen, selfie te maken.
Een van die behulpzame dames is Rianne (25) uit Den Haag. Zij staat al een paar uur op het dek te werken en merkt dat de locatie het goed doet onder bezoekers: 'Zaterdag hebben wij ongeveer 900 foto's van bezoekers gemaakt. Die kunnen zij terugzien op een speciale website. Ja, zij vinden het ontzettend leuk en wij moeten ze nog wel eens aansporen om een leuke foto te maken met de cut-outs, maar er zijn ook heel veel die al spontaan zelf beginnen.'
Een van die bezoekers die spontaan al selfies aan het maken is, is Wissal ('zestien, bijna zeventien') uit Den Haag die vooral voor Ed Sheeran komt. Zij vindt het Selfiedek het wachten waard en wist ook al min of meer wat ze te wachten stond. Op de vraag of ze vaker selfies maakt, zegt ze 'ja, heel vaak'. Haar vriendinnengroep barst in giechelen uit. 'Wissal stuurt vaak selfies vanuit de trein', klinkt het. De dames Snapchatten kennelijk vaker op en neer. De kracht van een selfie kan het meisje goed uitleggen: 'Soms heb ik mijn haar wat anders of nieuwe kleren aan. Dan stuur ik een selfie om te vragen wat mijn vriendinnen ervan vinden.'
Iemand die misschien niet zonodig selfies stuurt vanwege zijn nieuwe haar, is Arno (42) uit Den Bosch. Hij is er alle dagen en moest vanochtend nog zwaar aan de bak om tijdens de hoosbui de tent rechtop te krijgen. Arno had geen flauw idee wat hem boven te wachten stond: 'Van een afstand is het moeilijk in te schatten hoe groot het is en hoeveel mensen er zijn.' En is er een selfie gemaakt? 'Jazeker! Ik heb er net eentje gemaakt met mijn eigen telefoon en gelijk op Facebook gezet. Of ik al veel likes heb? Nee, denk het niet.'
Een mooie aanwinst dus voor Pinkpop, maarreh... waar is die Selfiedekbar...?