#ESNS14: Creatieve concurrentie tussen Melkweg en Paradiso

Amsterdamse podia gaan komst TivoliVredenburg merken

Sjoerd Huismans ,

We zijn als land uit de recessie, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat alle problemen zijn opgelost of dat er geen nieuwe spanningen zullen optreden. Hoe zit dat eigenlijk bij de Nederlandse poppodia? De afgelopen jaren zijn er een hoop in de problemen gekomen, recent nog Simplon hier in Groningen, maar er komen ook nieuwe podia bij. In de 3voor12 Talkshow vertelden Geert van Itallie van de Melkweg (voorheen ook VNPF) en Mark Minkman, de kersverse directeur van Paradiso over de ontwikkelingen in het clubcircuit.

Hoezo recessie, zijn er niet juist veel podia bijgekomen? De directeuren zeggen dat Amsterdam in die zin een slag van Rotterdam heeft gewonnen, vooral door de komst van de Ziggo Dome. In Amsterdam zijn Paradiso en Melkweg elkaars directe concurrenten. Minkman: "Het is de eer van programmeurs om bepaalde bands als eerst in hun eigen zaal te hebben. Dat zorgt voor creatieve concurrentie. Daar is niets mis mee, die prikkel moet je er niet uithalen." De komst van TivoliVredenburg in Utrecht gaan beide directeuren merken. Van Itallie: "Vorige week speelde er al iets. Zij kunnen nu een bod doen op 2000 kaarten uitverkocht. Dat is wel een aardig verschil met onze capaciteit."

Beide directeuren waren op Eurosonic erg enthousiast over Benjamin Clementine. "Wij zien natuurlijk heel veel. Je wordt een beetje blasé, maar dan komt er weer iemand die je helemaal omver blaast met een totaal eigenzinnige opvatting over optreden."