KatHaus Records is een beginnend traplabel en gaat volgens Cesqeaux “heel hard met feesten organiseren.” Hij leerde het label kennen via internet, door naar eigen zeggen zijn hoofd boven het maaiveld uit te steken via social media. Later is hij langs geweest in één van de uitvalsbases Las Vegas (KatHaus opereert ook in Los Angeles). Mede daardoor is het uitbrengen van het nummer ‘Justice’ “heel informeel gegaan”. Het is de eerste officiële solo-release van de Groninger, die ook meteen in Amerika uit komt.
Uiteraard mag na het uitbrengen van een track in de VS een kleine toer ook niet uitblijven. “Alles is eigenlijk al geregeld, behalve een visum.” Leuk detail: Flosstradamus draaide IBETCHU op het Ultra Music Festival in Miami, het grootste elektronische muziekfestival ter wereld, dat haar vijftiende editie besloot uit te smeren over afgelopen en aanstaand weekend. “Elke grote dj draait daar. Als je daar gedraaid wordt, is dat een best een big deal.”
Groninger Cesqeaux via platentas Flosstradamus naar VS
Producer/dj werkt ook samen met o.a. Thomas Azier, Qeaux Qeaux Joans en Chagall
Trap is hot en zeker niet alleen in Amerika. Nu dankzij de Harlem Shake-rage Nederland ook weet wat trap is, borrelen steeds meer namen op die succes boeken in die hoek: Kramphaft, Jameszoo, Guerilla Speakerz en Munchi bijvoorbeeld. Nieuwste ster-in-wording aan het trapfirmament is de Groningse producer en dj Daniel Tuparia, die als Cesqeaux al op Noorderslag stond, een track op de Hollandse Nieuwe compilatie van januari had en onlangs het nummer IBETCHU met Yellow Claw maakte. Nu mag hij ook de oversteek maken naar de Verenigde Staten. 'Trap label' Kathaus Records brengt zijn nieuwste track ‘Justice’ uit. En hij staat op Dance Valley dit jaar. 3voor12 belde voor een update: “Eerst studeerde ik nog en werkte ik bij de Subway, nu kan ik met de grootste namen draaien.”
Wat betreft Europese optredens mag Cesqeaux ook niet klagen. Zo draaide hij onlangs in het Deense Århus, en volgt Kopenhagen begin april. “Trap slaat daar wel aan. Ze hebben er ook best veel producers en De Jeugd van Tegenwoordig-achtige groepen die met dat soort beats werken.” Maar de dj’s weten volgens de Groninger toeten noch blazen van draaien. “Alles loopt nog langs elkaar heen enzo. Wij hebben in Nederland niet alleen de beste dj’s maar dus ook een hele hoge standaard,” lacht hij.
Cesqeaux is een druk baasje. Zo staan nog samenwerkingen op stapel met niemand minder dan 12 van 3voor12’er Thomas Azier. Die kent hij van de Academie voor de Popmuziek in Leeuwarden, waar Cesqeaux zelf nog steeds studeert. “Hij belde me vorig jaar al, of ik niet één van zijn tracks wilde remixen. Dat is Angelene geworden.” Wanneer die remix uitkomt is nog niet bekend, maar volgt later dit jaar, vast rond de tijd dat Azier zijn eigen album gaat uitbrengen.
Ook werkt hij aan remixen voor oud-Hollandse Nieuwe Qeaux Qeaux Joans, de vrouwelijke MC Sevdaliza en zangeres Chagall. “Ik probeer wel bij de kern van de EDM te blijven, maar ik voel me ook erg aangetrokken tot popmuziek. Ik waardeer gitaren en vocalen nog steeds.”
En dan hebben we het nog niet eens gehad over zijn boeking op Dance Valley, later dit jaar. Cesqeaux is nog een beetje beduusd van hoe snel het met hem gaat. “Ik zit nog helemaal in de flow van ‘ik was aan het studeren en werkte bij de Subway’ en nu draai ik met de grootste namen van de wereld’!”