Muziekdienst Rhapsody komt naar 16 Europese landen

Oudste Amerikaanse streaming dienst wil tweede kwartaal van start

Ingmar Griffioen ,

Weer een nieuwe concurrent voor iTunes, Spotify en Deezer: de Amerikaanse muziekdienst Rhapsody wil in het tweede kwartaal van 2013 de Europese markt op. Het zou gaan om zestien Europese landen, zo bericht Emerce. Of Nederland daartoe behoort is niet geheel zeker, maar wel waarschijnlijk.

Directeur Jon Irvin gaf in een interview met GigaOm niet aan in welke landen Rhapsody precies van start wil. De Amerikaanse dienst is al een jaar in Duitsland en Engeland beschikbaar, dankzij de overname van Napster. Onder de naam Rhapsody draait de dienst alleen in de Verenigde Staten. Gebruikers kunnen daar voor tien dollar onbeperkt luisteren uit een catalogus van zo'n zestien miljoen liedjes. De muziekdienst is de oudste in de VS (lancering december 2001, sinds 2010 zelfstandig) en had begin 2012 800.000 gebruikers. Spotify had toen wereldwijd 1,6 miljoen betalende gebruikers.

De meeste details over de Europese lancering ontbreken nog. Zo is niet bekend of Rhapsody ook met een gratis variant begint. Evenmin weten we of de Amerikaanse dienst samenwerkingspartners zoals mobiele operators op het oog heeft.