Je pakt de pont achter CS en dobbert in een kwartier het IJ over langs Eye, upmarket nieuwbouw en een gestrande onderzeeër naar de NDSM-werf. In Noord stuit je na vijf minuten lopen op een immense loods, die een scala aan ateliers en werkruimtes herbergt. In die enorme hal is met hekken een feestruimte afgebakend voor zo'n 2400 bezoekers, die voor vrijdag en zaterdag ook verwacht worden. De voorverkoop voor woensdag viel dusdanig tegen dat ADE conferentiegangers opriep om gratis langs te komen. Bij binnenkomst snap je waarom: het twintigtal auto's voor de deur had ook binnen kunnen parkeren en dan hadden de veerponten en een handvol stadsbussen er nog bij gepast. De ruimte valt in drie delen uiteen: twee enorme LED-kruizen hangen boven de dansvloer voor het podium en een continu verlaten middenruimte die leidt naar de plek waar je de muntverkoop, toiletten, kluisjes en chill-out vindt.
#ADE13: Four Tet en Koze onnavolgbaar in ijzige scheepsloods
Scheef geprogrammeerd op fraaie, maar koude en te lege NDSM-locatie
Debuterend op Amsterdam Dance Event: de Scheepsbouwloods! Waar de NDSM-werf als partylocatie (en vrijplaats) wel bekend is van onder meer Voltt, Valtifest en vroeger Robodock, zullen hooguit enkele ingewijden de loods uit het nachtleven kennen. Op ADE bouwt DGTL, de samenwerking van Pleinvrees en Straf_Werk debuteert zelf ook, meteen drie feesten in de loods. De verwachtingen zijn hooggespannen want voor de eerste avond is Guy Gerber gestrikt, die met zijn Wisdom Of The Glove concept klasbakken als Four Tet en Dj Koze verwelkomt.
Chillen en opwarmen met Martin Buttrich
In de chill-out, feitelijk een verzameling picknick-banken, is het inderdaad bijzonder chilly en dat is niet zo gek: een complex van deze proporties is niet warm te stoken, zeker niet als je de deuren wagenwijd open laat. Wel slecht nieuws voor de opbrengsten van de kluisverhuur en de ijsverkoper (!). Gelukkig kunnen de circa tweehonderd bezoekers zich warmen aan elkaar en de tech house van Martin Buttrich. De in Barcelona residerende Amerikaan maakte naam met een Tori Amos remix (incluis Grammy-nominatie in 2003), producties voor acts van Depeche Mode en Placebo tot Bootsy Collins en Moloko, releases op labels als Planet E, Cocoon en Poker Flat en samenwerkingen met o.a. Timo Maas (als Loco Dice). Met Maas zette hij ook het Desolat label op, waarmee hij onder meer Pan-Pot, Gregor Tresher, Shinedoe en 2000 and One uitbracht. Maar ook een Viudez & Rainer wiens track Scusas het hier goed doet. Buttrich laat horen waarom hij er ook bij de Wisdom Of The Glove lancering in Pacha Ibiza dit jaar bij was: hij draait warm en gedreven. Maar ook wat eentonig en voorspelbaar.
Vervaarlijk knippend en knisperende Four Tet (live)
Daar zul je Kieran Hebden niet snel op betrappen. De veelzijdige Brit werkte spraakmakend samen met Thom Yorke en Burial en behoeft als Four Tet geen introductie meer. Niks eentonig, niks voorspelbaar. Deze maand dropt hij Beautiful Rewind, zijn zevende Four Tet album en vanavond lanceert hij de nieuwe live-set. Daarin is plaats voor veel geknutsel, gepiel en oud en nieuw werk. Hebden begint tergend minimaal en fragmentarisch, het knispert vervaarlijk als in zijn recente track Bird Songs. Hij vraagt veel geduld en klapt dan ultrazware dubstep-bassen erin. Continu draaiend, bijsturend in een haast jazzy aanpak, dan weer tot de grond toe afbrekend en eigenzinnig opbouwend: Four Tet houdt je continu bij de les, is bij vlagen geniaal en ook onnavolgbaar en wellicht dat een groot deel van het publiek daarom hard door zijn set heen kwekt. Zonde. Als geheel is het wellicht wat moeilijk, maar interessant en met genoeg aanknopingspunten als de harde, deze zomer losgelaten track 'Kool FM'. Militant afrondend en bepaald geen ingetogen luisterset als op Lowlands 2012.
De brug van initiator Guy Gerber
De Israelische Guy Gerber is de man van de avond: als bedenker van het internationale Wisdom Of The Glove concept heeft hij zichzelf twee uur draaitijd toebedeeld tussen 2 en 4 uur: midden tussen de 'lastige' sets van Hebden en Dj Koze. Die brug pakt goed uit: Gerber opereert warm, melodieus; vlotte, catchy techno met veel vocalen en herkenningsmomenten en steeds meer drive. Hier kan de nu voor 1/3 gevulde loods wel wat meer mee. Tegen het einde van de set is Gerber zo techy en opzwepend dat de bezoekers hem met lede ogen zien afzwaaien. Erg sterke set en je snapt dat de man uit Tel Aviv (nu Madrileen) wereldwijd een graag geziene gast is.
Het eigen, weirde ding van Dj Koze
Niet bepaald een gespreid bedje voor Dj Koze, de Duitser die niet om zijn toegankelijke four-to-the-floor aanpak bekend staat. In een recent interview vertelde Stefan Kozalla (zoals de Hamburger eigenlijk heet) aan 3voor12 'erg van puristische Berghain-techno te houden, maar graag wat anders te horen. Zo draai ik als dj altijd: voor mezelf als bezoeker. Op zoek naar iets dat net anders klinkt.' Vannacht doet een subtiele Koze inderdaad weinig concessies aan de dansvloer. Dan moet je als bezoeker toch een twintig minuten geduld hebben voor je voorzichtig een handje in de lucht kan steken. Koze houdt ook van tribaal tromgeroffel, gekke geluidjes op de achtergrond en landt geleidelijk in een technoset. Hij gooit er na een moeilijk stuk even een zeer aanstekelijke vocal in, ziet die handen de lucht in gaan en draait 'm dan snel weer weg. Met die aanpak hebben zelfs de meest verstokte dansers gaandeweg moeite, maar zijn plaatkeuze (vaak opzwepend en ritmisch met altijd een vleugje weirdness, als 'Potent' van Mr. G en zijn eigen 'Mrs. Bojangels') is om te smullen. Heel fijn hoe 'Mrs. Bojangels' langzaam overgaat in 'You Are My High' (Demon vs. Heartbreaker), de perfecte jam om in het hoofd mee te nemen op weg naar de eerste bus die het industrieterrein annex creatieve vrijplaats verlaat.
Best een fijn debuut van DGTL en de Scheepsbouwloods, met interessante sets. Mooie, aan de industriële beginperiode van de house in NL referende, locatie ook, waarin de organisatie fraaie LED- en laserverlichting heeft aangebracht. Maar vanavond met de aanwezigheid van een Koze en vooral Four Tet een tikje onevenwichtig geprogrammeerd, wat wellicht de lage bezoekersopkomst verklaart. Verder zou het heel goed zijn om vooraf te communiceren dat het binnen net zo koud is als buiten. Hoe dan ook zal de temperatuur met de uitverkochte events Paradise Official (met Âme en Jamie Jones vanavond) en 20 Jaar Kompakt op zaterdag al een stuk warmer zijn.