Lowlands 2012: Four Tet sensueel tegen de trend in

Kieran Hebden heeft zichzelf herontdekt

Atze de Vrieze ,

Hij zal er zelf ook van hebben staan kijken. Van zijn laatste album There Is Love In You verkocht Kieran Hebden alias Four Tet er misschien wel net zo veel als van al die ingenieuze folktronicaplaten en albums met jazzdrummers die hij in de jaren daarvoor maakte bij elkaar. Nu is hij terug met een verzameling los verschenen singles, opnieuw bedoeld voor de dansvloer.

GEZIEN:
Four Tet, Lowlands Bravo, zaterdag 18 augustus 2012

MUZIEK:
De trend op deze Lowlands moge duidelijk zijn: hoe harder en lomper hoe beter. Bassen die je broekspijpen laten wapperen komen uit alle tenten op je af. En dan is daar dus Four Tet, met zijn sensuele, subtiele geluid. Het is warm in de Bravo, gloeiend heet zelfs, maar Four Tet maakt de heupen soepeltjes los.

PLUS:
Heel af en toe kijkt hij op, en dan zie je die vreemd loensende blik. De blik van de introverte geluidskunstenaar, niet van de dansvloermenner. Toch waagde hij zich er maar eens aan, met 'Love Cry' als belangrijkste resultaat. Het is een track die alles heeft: muzikaliteit, sterke focus op herhaling, een warme stem, een subtiele maar zeer dansbare beat, de juiste opbouw. Ideaal als afsluiter. Maar Four Tet komt hier niet alleen zijn plaat van twee jaar terug herkauwen. Het andere hoogtepunt van de set is 'Bird Songs', een gloednieuwe track die hij uitbracht onder zijn alias Percussions. De vogeltjes kwetteren inderdaad door de tent, en de percussie stuwt de track langzaam naar grote hoogten.

MIN:
Het eerste deel van de set is nog wat minder bijzonder. Meer geschikt om rustig naar te luisteren, minder sensationeel om naar te kijken. Daarbij stoort het nogal dat Four Tet na iedere track een stilte laat vallen, niet altijd subtiel ook.

CONCLUSIE:
Sommige dingen komen het best tot hun recht in de nacht, als iedereen dronken en wild is. Deze fraaie set van Four Tet hoort in de lome middag thuis. Wel dansen, maar nog niet vol overgave.

CIJFER:
7