Nieuwe RipTidE maandmix nu op de Luisterpaal

Zaterdag te horen in Dansen met Delsing

Redactie 3voor12 ,

RipTidE, alias Max Bedeker, stelt elke maand voor 3voor12 een maandmix samen met zijn favoriete dansplaten. “Het schiet heen en weer tussen verschillende stijlen, van disco naar techno en electro,” vertelt Bedeker. De mix voor de maand september staat nu op de Luisterpaal. Zaterdagnacht besteedt Tomas Delsing uitgebreid aandacht aan de mixtape in Dansen met Delsing.

01 Mike Mago - The Soul
Boemklatsch & BMKLTSCH RCRDS-man Mike Mago komt met een nieuwe EP, waar deze track met nog een paar remixen op staat. Gebaseerd op een fantastische sample (voor alle mensen die niet in samplen geloven: probeer er maar eens een te vinden die zo goed werkt als deze) is dit een track die ik elke set er wel tussen probeer te krijgen. Hij klinkt als een klokje, en werkt supergoed in de club, op elk moment van de avond, iets wat bijna nooit het geval is.

02 Chicken Lips - D.R.O.M.P (Special 12'' Mix)
De heren Andy Meecham en Dean Meredith, voorheen van 90's helden Bizarre Inc, hebben deze track eigenlijk al in augustus uitgebracht, maar ik ontdek hem nu pas. Disco zoals disco hoort te zijn, en dat komt het beste tot zijn recht in deze 8 minuten durende 12'' versie.

03 Daphni - Yes I Know
Afgelopen april was ik in Parijs met mijn vriendin, met als missie om belachelijk veel geld uit te geven voor een keer. Dat is ook goed gelukt, misschien iets te goed aangezien ik achteraf een aanzienlijk gedeelte beter aan andere nog openstaande dingen had kunnen besteden. Een van de aankopen waar ik absoluut geen spijt van heb is de 12'' van deze plaat, die ik na een middag lang speuren in mijn favoriete platenzaak daar (My Electro Kitchen) gelukkig nog wist te vinden. De sample van Buddy Miles - The Segment (nooit op cd of digitaal uitgebracht, dus probeer het album A Message To The People alsjeblieft via Google te vinden als je omvergeblazen wil worden door een vergeten juweeltje) is zeer onorthodox gebruikt, ligt er eigenlijk veel te dik bovenop en wringt een beetje, maar juist daarom is hij zo lekker. Het hele album van deze Daphni (beter bekend als Caribou) is trouwens te gek, zeker het beluisteren waard.

04 Duke Dumont - The Giver
Engelsman Duke Dumont is het perfecte voorbeeld van een artiest die kwaliteit boven kwantiteit verkiest. Hij brengt weinig muziek uit, maar als er iets uitkomt dan is het meteen fantastisch. Na remixen voor oa Mystery Jets en Bat For Lashes komt hij nu met zijn tweede EP op Turbo Recordings, het label van Tiga, For Club Play Only Pt.2, en deze track steelt de show. Fantastische vocalen die wekenlang door je hoofd blijven spoken na 1x luisteren en een donderende & denderende baslijn die het geheel ondersteunt, te gek!

05 Henzel & Disco Nova - Lucky Ones
De mannen achter een van de feesten in Amsterdam, Rara Aves, komen heel lekker met deze track. Zeer herkenbare 90's acid-house invloeden vertaald naar het hedendaagse Future Techno (ja ik verzin het ook niet) geluid die gegarandeerd elke dansvloer ook daadwerkelijk laten dansen.

06 Bart B More - The Box
Bart B More's nieuwe EP op zijn eigen label Secure Recordings laat zien dat hij blijft groeien in zijn geluid, en steeds meer zijn melodieuze invloeden laat doorschemeren. Deze track, die een kruising is tussen de oude Digitalism (wie mist ze niet) en het kenmerkende geluid van Bart zelf (die snares, clapjes en de altijd net-genoeg-uit-de-maat-percussie die het geheel tot leven brengt), is mijn keus, maar Glow is ook te gek.

07 Jacques Lu Cont - In The Night
Daar is hij weer, met deze keer een officieel uitgebrachte track op een van de betere Franse labels van het moment Bromance Records. Een track die qua geluid heel erg 'nu' is, maar toch ook zijn vroegere Les Rythmes Digitales sounds laat doorschemeren. Tel daarbij op dat er een van de betere buildups (vanaf 2:00) in zit en je hebt een gegarandeerde hit.

08 Switch & Erol Alkan - A Sydney Jook
Ik meen me te herinneren dat Erol deze track 4 jaar geleden op Valtifest al draaide, en heb m sindsdien ook in andere sets van hem en oa Boys Noize voorbij horen komen, en wetende dat aangezien Erol er iets mee te maken heeft het nog wel eens heel erg lang zou kunnen duren voordat wij hem konden kopen. Dat bleek te kloppen, maar nu hij er eindelijk is (met ook fantastische remixen van Bok Bok en Willie Burns) voelt ie nog net zo fris als toen ik hem voor het eerst hoorde. Switch, nu meer bekend van Major Lazer, is een zeer duidelijke invloed op het geluid, met alle niet kloppende overgangen en rare sprongen tussen sounds die mij doen denken aan zijn vroegere remixen. Onimiteerbaar en nog steeds on top of things dus, heel fijn om te horen.

09 Children Of The Night - It's A Trip (Mike 'Hitman' Wilson Psychedelic Remix)
Ja deze track is al heel oud (1988), maar aangezien hij net opnieuw is uitgebracht als onderdeel van Erol Alkan's fantastische nieuwe mixalbum Another Bugged Out Mix & Bugged In Selection vind ik dat hij er tussen mag. Want zeg nou zelf, je kunt toch nooit genoeg Acid horen?

10 Blawan - Why They Hide Their Bodies Under My Garage
WHYYYY THEY HIDE THEIR BODIES UNDER MY GARAAAAGE ?
Ik denk dat iedereen die dit leest minimaal 1x deze kreet voorbij heeft zien komen in zijn/haar Twitter of Facebook-feed. Sinds Blawan zelf deze track zijn premiere gaf in een Boilerroom-mix afgelopen mei lijkt het wel alsof elke dj zat af te tellen tot de release zoals een klein kind aftelt tot sinterklaas. En met goede reden. Als je hem vergelijkt met andere producties van nu klinkt deze track heel verrot, alles kraakt en piept, en dan komt er nog een stem overheen die uit een horrorfilm gesamplet lijkt, die alleen maar de titel herhaalt, maar toch zooo goed werkt in clubs. Sowieso is het zeldzaam dat een track klinkt als een nachtmerrie, maar tegelijkertijd zoveel humor bezit dat je niet anders kan dan lachen als je hem voor het eerst luistert.