Pien Feith is het afgelopen half jaar bezig geweest met het schrijven en opnemen van haar tweede album. "Ik ben begonnen met produceren en schrijven in mijn thuisstudio. Ik maak altijd de basis, gitarist en mede-producent Melvin Wevers gaat daarna meeschrijven en arrangeren." In juli waren ze zover om de eerste partijen van het album op te nemen in de ARC studio in Amsterdam. "De zang, drums, synthesizers en gitaren hebben we daar vastgelegd. Die opnames hebben we mee naar huis genomen om daar verder zelf aan te werken." Daarbij kregen ze al hulp van engineer Philip J. Harvey, die ook al met The White Stripes, Modest Mouse en The Raconteurs samenwerkte.
Soma Studios
De Amsterdamse opnames neemt Feith mee naar de Verenigde Staten, voor de eindmix stapt ze in oktober op het vliegtuig naar Chicago. In de stad waar het altijd waait heeft ze de Soma Studios gevonden. "Die Soma-studio is gewoon zo te gek. Die studio is van producer John McEntire (Tortoise, The Sea and Cake). We gaan daar bepaalde drums en synth-partijen heropnemen omdat ze daar onder andere de 808-drumcomputer analoog hebben. Wij gebruiken zelf altijd samples, maar als je die daar echt kunt opnemen is dat natuurlijk veel mooier." Ook de producer voor de eindmix is met zorg uitgekozen. Uit het New Yorkse Brooklyn komt producer en engineer Chris Moore (Yeah Yeah Yeahs, TV on the Radio, Yeasayer, Liars) overgevlogen. "We zijn bij hem gekomen via David Sitek, producer maar ook gitarist van TV on the Radio. Hij is natuurlijk al tot tweeduizend-zoveel volgeboekt, maar we zagen dat hij veel met Moore samenwerkte. We hebben gekozen voor Chris omdat hij ruime ervaring heeft met bands die analoge instrumenten combineren met elektronica. We zochten iemand die alle elementen van onze producties tot een sterk geheel kan mixen. Toen hebben we hem aangeschreven en hij wilde ook graag met ons werken."
"Ik heb een cursus audioproductie gevolgd"
Op haar EP The Wilderness Sound (2007) toonde ze zich nog van haar folkrock-kant. Het elektronische geluid kwam met haar project Neonbelle, waarvoor ze in 2008 genomineerd werd voor de 3voor12award. Op haar eerste volwaardige debuutalbum Dance On Time (2011) zette ze de elektronicalijn door, waarmee ze ook een nominatie voor de 3voor12award in de wacht sleepte. Voor haar nieuwe album heeft Feith haar productievaardigheden aangescherpt. "Met Dance On Time waren we net bezig met zelf produceren. We waren echt nog dingen aan het uitvinden. Ik heb vorig jaar een half jaar een cursus audioproductie gevolgd, dus dat gaat denk ik ook een verschil maken op deze plaat, dat we in de productie een stap vooruit zijn gegaan."
Jaren '80, '90 en nu bronnen voor geluid nieuwe album
Qua geluid blijft ze in hetzelfde straatje. "De sound van het nieuwe album ligt in het verlengde van Dance On Time, en tussen de jaren ’80, ’90 en nu in. We putten uit die drie decennia. De liedjes zijn meer uitgekristalliseerd dan de liedjes van Dance On Time en de arrangementen zijn krachtiger. Er is nog altijd veel ruimte voor synthesizers en organische percussie. We hebben in de schrijfperiode onder andere geluisterd naar artiesten als Chromatics, Nicolas Jaar, Julia Holter, Clams Casino bijvoorbeeld, die invloeden zou je erin terug kunnen horen." Maar je zou er ook Snap en 2 Brothers on the 4th Floor in terug kunnen horen. "Dat zijn echt dingen uit mijn puberteit in de jaren ’90. Dat geluid, zoals Eurohouse, hoor je nu ook in Amerika steeds meer. Dat komt echt weer op, dus dat druppelt dan zo binnen en neem je over."
"Ik vertel op dit album meer over mezelf dan voorheen"
Volgens de zangeres verliep het schrijven van de nummers vrij spoedig: "Alsof ik het een jaar lang had opgespaard." De positieve reacties op Dance on Time hebben haar goed gedaan. "Ik ben een eeuwige twijfelaar. De nieuwe nummers zijn steviger, gewaagder en ook persoonlijker. Ik vertel op dit album meer over mezelf dan dat ik voorheen heb gedaan. Ik had me voorgenomen er een coherent geheel van te maken, maar ik weet niet of dat gelukt is, haha. Het is heel divers en lichtelijk chaotisch geworden, een beetje zoals mijn hoofd.”
De opvolger van Dance On Time moet in februari of maart 2013 uitkomen.
Pien Feith naar Chicago voor opvolger Dance On Time
"Ik vertel op dit album meer over mezelf dan voorheen"
Pien Feith werkt al sinds januari dit jaar aan de opvolger van haar succesvolle debuutalbum uit 2011, Dance On Time. De tweede plaat is nu in het eindstadium beland en Feith vertrekt voor de eindmix in oktober naar Chicago. Daar zit namelijk een studio die analoge drumcomputers heeft, waarmee ze graag wil opnemen. 3voor12 belde met Feith over haar nieuwe album. “Het is heel divers en lichtelijk chaotisch geworden.”