Haagse popzaal Paard van Troje 'verkoopt' entreehal Haagse popzaal Paard van Troje 'verkoopt' entreehal

Koop een stukje van de foyer en krijg voorrang bij kaartverkoop

, Sjoerd Huismans

Haagse popzaal Paard van Troje 'verkoopt' entreehal

Koop een stukje van de foyer en krijg voorrang bij kaartverkoop

Sjoerd Huismans ,

De Haagse poptempel Paard van Troje staat te koop. Althans, je kunt het Paard helpen de geplande verbouwing van de entreehal te bekostigen door voor €100,- een aandeel te kopen. Kopers krijgen samen met het aandeel een membership card die tot allerlei voordelen leidt. Bas de Wit, PR-medewerker van het poppodium: “Zo hoor je het als eerst wanneer een grote band bevestigd is, en kun je vóór het grote publiek je kaarten kopen.”

“Dit is een actie; we staan niet als instituut of gebouw te koop”, verduidelijkt De Wit. “We wilden een manier verzinnen om geld te genereren voor de verbouwing. Daarom hebben we besloten om de foyer, die een soort muzikale huiskamer gaat worden, te koop aan te bieden. Gevers kunnen een stukje van de ruimte uitkiezen en dat aanschaffen.” Te koop moet tussen aanhalingstekens gezien worden. “Je hebt niet direct iets te zeggen over het stukje foyer dat je gekocht hebt”, zegt De Wit. “We gaan dus geen keiharde verplichtingen aan met de gevers, en zeker niet met 250 individuen om de tafel zitten. Maar we nemen de gevers zeer serieus; we zien ze als partners. Het is meer een sponsoractie: Help een culturele instelling in tijden van bezuinigingen!”

Mensen die aan de actie meedoen krijgen wel daadwerkelijk een aandeel toegestuurd, zegt De Wit. “Je naam wordt daarnaast zichtbaar gemaakt in de foyer, en je krijgt meer zeggenschap. We willen op die manier aan klantenbinding gaan doen, en input van de gevers meenemen bij de verbouwing van de foyer.” Sponsors krijgen daarna een membership card, die tot ‘doorlopend exclusieve voordelen’ leidt. De precieze invulling daarvan is het Paard nog aan het invullen. De Wit: “We willen de leden bijvoorbeeld eerder op de hoogte stellen van de bevestiging van grote bands, zodat ze eerder kaarten kunnen kopen dan het grote publiek. Maar het is niet zo dat je in een keer als één van de 250 aandeelhouders beslissingen maakt over het Paard. Het blijft een stichting met een bestuur.”

Het is momenteel voordelig om een actie als deze op te zetten, omdat de zogenaamde Geefwet is verruimd voor culturele instellingen. De maatregel is erop gericht cultureel ondernemerschap te stimuleren, om zodoende de cultuurbezuinigingen enigszins te compenseren. De Wit: “Giften aan culturele instellingen krijgen nu meer belastingvoordeel. Mensen die een gift doen krijgen daarvan een bewijs, en kunnen vervolgens meer aftrek krijgen bij de Belastingdienst.”

Nu op 3voor12