“Dit is een actie; we staan niet als instituut of gebouw te koop”, verduidelijkt De Wit. “We wilden een manier verzinnen om geld te genereren voor de verbouwing. Daarom hebben we besloten om de foyer, die een soort muzikale huiskamer gaat worden, te koop aan te bieden. Gevers kunnen een stukje van de ruimte uitkiezen en dat aanschaffen.” Te koop moet tussen aanhalingstekens gezien worden. “Je hebt niet direct iets te zeggen over het stukje foyer dat je gekocht hebt”, zegt De Wit. “We gaan dus geen keiharde verplichtingen aan met de gevers, en zeker niet met 250 individuen om de tafel zitten. Maar we nemen de gevers zeer serieus; we zien ze als partners. Het is meer een sponsoractie: Help een culturele instelling in tijden van bezuinigingen!”
Mensen die aan de actie meedoen krijgen wel daadwerkelijk een aandeel toegestuurd, zegt De Wit. “Je naam wordt daarnaast zichtbaar gemaakt in de foyer, en je krijgt meer zeggenschap. We willen op die manier aan klantenbinding gaan doen, en input van de gevers meenemen bij de verbouwing van de foyer.” Sponsors krijgen daarna een membership card, die tot ‘doorlopend exclusieve voordelen’ leidt. De precieze invulling daarvan is het Paard nog aan het invullen. De Wit: “We willen de leden bijvoorbeeld eerder op de hoogte stellen van de bevestiging van grote bands, zodat ze eerder kaarten kunnen kopen dan het grote publiek. Maar het is niet zo dat je in een keer als één van de 250 aandeelhouders beslissingen maakt over het Paard. Het blijft een stichting met een bestuur.”