Comedian Stefan Pop: “Mensen twitteren tegenwoordig al tijdens de voorstelling” Comedian Stefan Pop: “Mensen twitteren tegenwoordig al tijdens de voorstelling”

Giels huis-cabaretier komt met hele show op YouTube

, Atze de Vrieze

Comedian Stefan Pop: “Mensen twitteren tegenwoordig al tijdens de voorstelling”

Giels huis-cabaretier komt met hele show op YouTube

Atze de Vrieze ,

Wat is dit, een cabaretier op de Luisterpaal? Jazeker, en dat dankt Stefan Pop niet aan zijn achternaam, maar eerder aan het feit dat de sketches uit Radio Zonder Armen eerder te horen waren in het programma van Giel Beelen op 3FM. En aan het feit dat het comedy-talent een heel eigen pad kiest voor het uitbrengen van zijn werk. Binnenkort is hij de eerste Nederlandse comedian met een hele show op YouTube, op dit moment is hij de eerste grappenmaker op de Luisterpaal. “Mijn publiek bevindt zich op internet, en dus moet je wegen vinden om ze te bereiken. Ze houden van chunks, korte stukjes die makkelijk te delen zijn.”

De muziekindustrie kende de laatste jaren een aantal interessante cases als het gaat om gratis materiaal via internet. Veel onbekende bands geven hun muziek gratis weg via hun eigen site of Bandcamp, maar ook bekendere acts als Radiohead, Nine Inch Nails en Amanda Palmer experimenteerden met een freemium model. In Stefan Pops vakgebied – cabaret – was het recent de Amerikaan Louis CK die de wereld opschudde. Hij verkocht een show van zichzelf voor het opvallend lage bedrag van 5 dollar en verdiende daarmee in twaalf dagen een miljoen dollar. Pop: “Het gebeurt overal. De Arctic Monkeys deelden ook gratis cd’tjes uit in het begin van hun carrière. Je kunt op zo’n moment maken wat je wilt, met meer creatieve vrijheid. Een VARA-registratie van een voorstelling moet precies een x-aantal minuten duren. Nu ga ik door tot het klaar is, en daarna kijk ik pas hoe lang het duurt.”

Pop werkt onder het motto ‘niemand gaat mijn cd kopen, dus kan ik er beter voor zorgen dat mensen hem gratis horen’. Maar dat betekent niet dat hij enkel denkt aan de verkoop van theatertickets. “Mijn droom is om een app te hebben die een soort atelier voor de cabaretier vormt. Mensen zouden daar bijvoorbeeld 99 cent per half jaar voor moeten betalen. Het theater is geen vaststaand begrip. Ik sprak laatste regisseur Koos Terpstra, die vertelde dat mensen in de tijd van Shakespeare gewend waren om keihard door de voorstelling heen te praten. Later veranderde het theater in een plek waar je stil en aandachtig luistert. Dat verandert nu weer langzaam. Mensen twitteren en facebooken vaak al tijdens de voorstelling. Ze kunnen de verleiding niet weerstaan. We zijn geconditioneerd. Alles kun je tegenwoordig op pauze zetten, alleen het theater niet. Ik vind dat niet per se leuk, maar je moet je er op aanpassen.”

De nieuwe show van Stefan Pop is vanaf dinsdag 24 april te zien op YouTube. De trailer staat hier.
 

Nu op 3voor12