BRB11: Hoe Wilders’ nachtmerrie hét muzikale exportproduct van Nederland werd

“Als Zwarte Piet in de Nederlandse cultuur past dan ook bubbling en dancehall”

Erik Zwennes ,

Met de uitreikingen van de State Awards in de Nieuwe Oogst aan de Maashaven is het startschot gegeven voor de tweede editie van Buma Rotterdam Beats. De opening van de conferentie is aan Amerikaan Wayne Marshall. Hij houdt een verhaal van DJ Moortje tot Afrojack.

“Als Zwarte Piet in de Nederlandse cultuur past dan ook bubbling en dancehall”

Met de uitreikingen van de State Awards in de Nieuwe Oogst aan de Maashaven is het startschot gegeven voor de tweede editie van Buma Rotterdam Beats. Het Noorderslag voor hiphop, r&b, dubstep, soul, reggae en aanverwante stromingen is neergestreken in het stadscentrum waar overdag professionals, studenten en geïnteresseerden netwerken en kennis delen tijdens de conferentie. ‘s Avonds staan verspreid over vijf zalen diverse acts geprogrammeerd.

De openeningsspeech van wetenschapper, journalist en dj Wayne Marshall (US) is gelijk een goede binnenkomer. Geraffineerd zet hij uiteen hoe multicultureel Nederland eind jaren ‘80 aan de basis staat van het geluid van de internationale clubs anno 2011. Middels diverse samples, loops, video’s en anekdotes legt Marshall de link tussen de Rotterdamse dj Moortje en Afrojack, de jonge hitprocer uit Spijkenisse. De wetenschapper legt wereldhits, geproduceerd door Afrojack voor onder meer Beyonce, Chris Brown en Pitbull, naast de ontstaansgeschiedenis en evolutie van Moortje’s snelle bubbling sound. Beelden van kleine lokale feestjes met Antilliaanse jeugd van eind jaren ‘80 contrasteren met de slicke Amerikaanse videoclips. Maar de zogenaamde Caribbean polyrhythm opgepitcht van 90 beats per minuut, naar 130 of hoger, is de drijvende kracht achter alle producties.

Volgens Marshall komt de zogenaamde Dutch “Dirty” House nu zo massaal op, omdat het in tegenstelling tot vergelijkbare stromingen als jungle en reggaeton altijd enorm lokaal is gebleven. Dit omdat internet in de hoogtijdagen nog niet bestond, muziek werd verspreid via cassettes en de nadruk lag op de live beleving en feestjes. Hij wijst op de sensationele en schreeuwerige verslaggeving van de bubblingmuziek en feestjes toendertijds. De nadruk zou veelal gelegen hebben op de buitenlandse roots van de liefhebbers, hun ‘blackness’ en de sexuele aard van de dans.

Marshall legt de link met de term ‘Dirty House’ waar de Nederlandse DJ Chuckie als ambassadeur nu de wereld mee verovert. Ook hier zou een racistische element in stand worden gehouden door de koppeling van het woord ‘vies’ en de exotische muzikale invloeden. Om dit kracht bij te zetten zien we een fragment van Holland’s Got Talent waar een Nederlandse dancehall dansgroep in de halve finale nu wel ver genoeg is gekomen volgens de jury. Patricia Paay zegt in het fragment: ‘Ik geloof dat ze het ditmaal te serieus namen en echt dans laten zien, en dat is nou net niet wat ze kunnen. [...] Ik denk dat ze grappig moeten blijven. Op dat level.’ Of zoals Marshall besluit: “Als Zwarte Piet in de Nederlandse cultuur past dan ook bubbling en dancehall.”

3VOOR12 doet samen met 3VOOR12/Rotterdam verslag van Buma Rotterdam Beats.