Beatsteaks verliest al feestend de punkrock uit het oog Beatsteaks verliest al feestend de punkrock uit het oog

Duitsers bedienen festivalweide wel op maat

, Tekst Ingmar Griffioen, foto's Bart Notermans

Beatsteaks verliest al feestend de punkrock uit het oog

Duitsers bedienen festivalweide wel op maat

Tekst Ingmar Griffioen, foto's Bart Notermans ,

Die volle festivalweide begroeten met 'Hail To The Freaks' lijkt niet zo gepast, maar die vijf Beatsteaks bedoelen het niet zo beroerd. De Duitsers zijn gekomen om Pinkpop te verleiden met een zonnig feest van punkrock, skareggae en ongein. Dat werkt aardig op deze Pinkstermaandagochtend.

Duitsers bedienen festivalweide wel op maat

Die volle festivalweide begroeten met 'Hail To The Freaks' lijkt niet zo gepast, maar die vijf Beatsteaks bedoelen het niet zo beroerd. De Duitsers zijn gekomen om Pinkpop te verleiden met een zonnig feest van punkrock, skareggae en ongein. Dat werkt aardig op deze Pinkstermaandagochtend.

CONCERT

Beatsteaks, Pinkpop 3FM Stage, maandag 13 juni 2011

MUZIEK

Berlijnse (punk)rock met veel citaten. Denk aan: skareggae, pop, emo en wat elektronica.  Beatsteaks is de eerste Duitse band, die op Epitaph tekende. De Berlijnse groep bouwde door jarenlang touren een hele sterke live-reputatie op. Na een live-compilatie in 2008 verscheen dit jaar het zesde studioalbum Boombox.

PLUS

Beatsteaks begint met redelijk straight-forward punkrock met drie gitaristen in korte, felle songs en zet zo meteen een punt. Maar de heren verwachten meer: "Is it too early this monday?" De band heeft een aantal sterke songs, zoals de nieuwe track 'Milk & Honey' (live gedragen door een stevige raggarap en een Tribe Called Quest-toetsenloopje), de springerige in skank gedoopte punkrocker 'Hand In Hand' en het aan Joe Strummer (The Clash, The Pogues en 'de beste zanger ooit') opgedragen rockende 'Hey Joe'. Frontman Arnim Teutoburg-Weiß heeft veel energie en bravoure en tilt de show naar een hoger niveau. Hij klimt rustig het publiek in, vraagt op de eerste rijen om ruimte en wordt beloond met twee breakdancers. Jammer dat die chagrijnige security-dude hem daarna het publiek uit duwt.

MIN

En dan zijn we opeens een hele mep songs en een half uur verder,  tijd die nogal rimpelloos voorbijtrok. Zonder dat we er erg in hadden. Dat kun je een kwaliteit noemen (band voert publiek mee), maar feit is dat er toch weinig is blijven hangen. Met de oproep "Are you ready for real punkrock, ready to die?" reanimeert de groep de wat ingezakte set. Het door de linkse, stramme gitarist gezongen nummer is inderdaad punkrock, niet de gemene variant, maar wel punkrock. Verder is de groep die roots nogal uit het oog verloren, wat vast een gemengd publiek aantrekt, maar tot weinig coherente albums en optredens leidt.

CONCLUSIE
Het is waarschijnlijk dat er op het terrein weinig mensen zijn die een hekel hebben aan Beatsteaks, maar ook even weinig die het echt goed vinden. Welbeschouwd is er weinig mis met het optreden van Beatsteaks. Leuke festivalact ook, maar met punkrock heeft het allemaal akelig weinig meer te maken. Oprechte punkrock komt uit een andere attitude voort. Hoe dat klinkt onderstreept de dj door direct na afloop Sex Pistols op te zetten.

CIJFER:
6

Nu op 3voor12