Awakenings Festival 2011: de kettingzaag van Vitalic

Revanche voor May en Saunderson

Atze de Vrieze ,

Awakenings Festival etaleert de vele verschijningsvormen van techno. Duister en dreigend, warm en soepel, monotoon, frivool. Maar een ding hebben al die dj's gemeen: ze zijn spaarzaam met climaxen en draaien alleen meezinghits als het niet anders kan. Behalve een man, Vitalic. "Can't stop me now", laat hij Goose brullen.

Revanche voor May en Saunderson

Awakenings Festival etaleert de vele verschijningsvormen van techno. Duister en dreigend, warm en soepel, monotoon, frivool. Maar een ding hebben al die dj's gemeen: ze zijn spaarzaam met climaxen en draaien alleen meezinghits als het niet anders kan. Behalve een man, Vitalic. "Can't stop me now", laat hij Goose brullen. De grote kanonnen bulderen op het grootste podium.

De lange, kale Fransman is aardig op dreef. Zijn hitalbum OK Cowboy uit 2005 was een slimme zet: een cross-over tussen techno, electro en house, die hem toegang biedt tot verschillende scenes. Erg productief is hij niet - pas een album volgde - maar Vitalic is nog steeds een graag geziene gast op festivals. Over respons heeft hij niets te klagen, tot ver op het veld gaan de handen omhoog. Toch valt hij hier wat uit de toon met zijn lompe electrorock pompers. Alsof hij als enige een kettingzaag meegenomen heeft naar het figuurzaagclubje. Wat ook gek is: zelfs naast de old school Detroit techno van Derrick May en Kevin Saunderson klinkt zijn stijl wel wat gedateerd.

En dat terwijl Awakenings niet bepaald op een decennium meer of minder kijkt. Kevin Saunderson komt trouw elk jaar een andere remix van Good Life draaien, altijd in hetzelfde zwarte T-shirt en met dezelfde ingetogen glimlach. Dit jaar draait hij samen met collega-godfather Derrick May, onder de naam Hi Tek Soul. Vorig jaar moest hun jaar worden, samen met Juan Atkins, de derde van de drie officiële grondleggers van de techno. Het liep anders, omdat Juan Atkins compleet van de wereld was. Vandaag hebben de andere twee kans op revanche.

Erg verrassend is hun set vandaag niet - want vol klassieke techno - maar het is mooi om te zien hoe druk met name Derrick May bezig is. Dat lijkt de rolverdeling vandaag: Saunderson legt de attributen klaar, May doet de trucs, met respect voor de oude reus uiteraard. Het is jammer dat beide heren niet meer in staat zijn hun blik te richten op de voorhoede van de techno, maar aan het eren van de oerknal die ze ooit zelf in gang gezet hebben, is op Awakenings genoeg behoefte, ook onder een nieuw, jong publiek.