Gitaarmuren Eins Zwei Orchestra houden niemand tegen Gitaarmuren Eins Zwei Orchestra houden niemand tegen

Shoegaze 'supergroep' is opvallend toegankelijk

, Tomas Delsing

Gitaarmuren Eins Zwei Orchestra houden niemand tegen

Shoegaze 'supergroep' is opvallend toegankelijk

Tomas Delsing ,

Eins Zwei Orchestra is naar Groningen afgereisd met een missie: het aan de man brengen van debuutalbum 100 Colors dat al wel af is, maar nog geen onderkomen heeft gevonden bij een label. De op kunstenaar Friedensreich Hundertwasser gebaseerde supergroep onderscheidt zich in opvallend toegankelijke shoegaze.

Shoegaze 'supergroep' is opvallend toegankelijk

Eins Zwei Orchestra is naar Groningen afgereisd met een missie: het aan de man brengen van debuutalbum 100 Colors dat al wel af is, maar nog geen onderkomen heeft gevonden bij een label. De op kunstenaar Friedensreich Hundertwasser gebaseerde supergroep onderscheidt zich in opvallend toegankelijke shoegaze.

GEZIEN:
Eins Zwei Orchestra, Noorderslag, Volkskrant podium, 15-01-11

MUZIEK:
Kaleidoskopische regenboogshoegaze geïnspireerd door en gebaseerd op het werk en leven van de twintigste eeuwse Oostenrijkse kunstenaar Friedensreich Hundertwasser. Dat zijn vage referenties voor een popband: makkelijker is het om te spreken van bijvoorbeeld een vriendelijker broertje van My Bloody Valentine. Net iets minder galm en wat makkelijker te bevatten melodieën, maar wel grootse gitaarmuren en stuwende drums. Debuutalbum 100 Colors speelde Stefan van Maurik - frontman en geestesvader van het project - grotendeels alleen in, op het podium heeft hij een heuse supergroep van eigen bodem om zich heen: onder andere We Vs. Death en Little Things That Kill leverden een personele bijdrage.

PLUS:
Dit is geen hobbyprojectje dat even de kop op steekt en na een album weer gedoemd is te verdwijnen. Dat Eins Zwei Orchestra een paar hele goede liedjes heeft bewijst het door te openen met de titeltrack van het album en Ecologically Naked. Met name de eerste is een vriendelijke opener met een wat glad popritme, maar gelukkig ook met galmend gitaar- en toetsenwerk en de typerende samenzang van Van Maurik en toetseniste (en echtgenote) Lydia. Na de gejaagde opening gaat het tempo wat omlaag, maar met Tonight en het onvervalst rockende Schnell (Superficial Boys) gaat de duimschroef snel weer aan. Slotnummer en single Spiral is eigenlijk stiekem een heel pakkend hitje. Gelukkig: juist de stuwende ritmes en plotselinge tempowisselingen passen de band, zoals ook Hundertwasser vernieuwend en onberekenbaar was.

MIN:
Het zal zeker niet makkelijk zijn om het geluid goed te laten klinken in een t-vormige ruimte als de Volkskrantzaal, maar het zou toch mogelijk moeten zijn dat in ieder geval recht voor het podium voor elkaar te krijgen. Gitaar, drums en toetsen komen prima tot hun recht, maar (misschien wel juist daardoor) raakt de zang volkomen ondergesneeuwd. De set heeft op zich een prima opbouw, maar het wat langzamere tussenstuk heeft af en toe de neiging wat taai te worden.

CONCLUSIE:
Eins Zwei Orchestra kwam naar Noorderslag om debuutalbum 100 Colors te slijten bij een - bij voorkeur groot - label. Moet best lukken, want vanavond zat het wel goed. Het zal niet regelmatig gebeuren dat een (nota bene op een kunstenaar gebaseerde) indieband aan het eind van een optreden "Speeeluuuuuh!" toegroepen krijgt. In maart horen we zeker meer van Het Orkest Van Honderd. Hebben ze tot dan om die geluidsissues aan te pakken.

CIJFER:
7,5

nu op 3voor12