Steffi debuteert op het Berlijnse Ostgut Ton label Steffi debuteert op het Berlijnse Ostgut Ton label

"Ik moest weg uit Nederland om vrij te kunnen zijn"

, Ingmar Griffioen

Steffi debuteert op het Berlijnse Ostgut Ton label

"Ik moest weg uit Nederland om vrij te kunnen zijn"

Ingmar Griffioen ,

Ze vertrok drie jaar terug uit Amsterdam om zich helemaal op muziek te kunnen richten. Een goede keuze, want Steffi (Doms) is sindsdien resident-dj in de roemruchte Berghain club in Berlijn. Gisteren verscheen haar debuutalbum Yours & Mine op het gerenommeerde huislabel Ostgut Ton van de club. Daarop laat ze haar gevoel voor techno met Detroit-invloeden spreken. "Na al dat minimale hebben mensen weer behoefte aan die klassieke sound."

"Ik moest weg uit Nederland om vrij te kunnen zijn"

Ze vertrok drie jaar terug uit Amsterdam om zich helemaal op muziek te kunnen richten. Een goede keuze, want Steffi (Doms) is sindsdien resident-dj in de roemruchte Berghain club in Berlijn. Gisteren verscheen haar debuutalbum Yours & Mine op het gerenommeerde huislabel Ostgut Ton van de club. Daarop laat ze haar gevoel voor techno met Detroit-invloeden spreken. "Na al dat minimale hebben mensen weer behoefte aan die klassieke sound."

Liefst zestien dj-sets staan er in ons archief van Steffi. De nu 36-jarige is dan ook al even bezig. "De eerste keer dat ik naar een club ging was op mijn zestiende. Vanaf 1995 ging ik platen kopen en draaien en vanaf 1998 draaide ik als resident-dj in de Mazzo voor veel publiek." Dat doet ze nu al dertien jaar, becijfert ze verbaasd. Ze deed talloze remixen en bracht op haar in 2000 opgerichte label Klakson 21 releases voor anderen uit. Pas recent vond ze tijd voor zichzelf. "Ik ben ook vrij kritisch over wat ik koop en wat ik op mijn eigen labels uitbreng. Het is een kwestie van wat uitbrengen op het moment dat het een kwalitatief goed geheel is. Het is pas sinds drie jaar dat het klopt ."

Die tevredenheid over haar eigen producties heeft zeker te maken met de gelijktijdige verhuizing naar Duitsland. "Mijn vertrek was een bewuste keuze om hier alleen maar met muziek bezig te zijn. In Amsterdam was ik veel aan het draaien en organiseren en werkte ik ook als freelance grafisch vormgever. Ik moest weg uit Nederland om dit te kunnen doen, om vrij te kunnen zijn." Duitsland en meer specifiek Berlijn was een logische keuze. "Het is een van de weinige steden waar je nog zoveel vrijheid hebt. In Londen en Amsterdam is veel weggevallen voor clubgangers, zoals Mazzo en RoXY; dat heeft veel impact. Van die vertroeteling en vertrutting heb je hier geen last. Dit is een failliete stad met veel initiatieven, juist omdat het niet om geld draait. Het krijgt geen mogelijkheid om op te schonen of te veryuppen. Mensen hebben geen geld, dat is altijd goed voor de clubscene."

Dat Duitsland het Europese mekka is op techno-gebied speelde zeker ook een rol. Niettemin lijkt naar Berlijn verhuizen en alles op muziek zetten een risico, maar het viel voor Steffi alleszins mee. Sterker: ze kwam al in Club Berghain aan de bak voordat ze verhuisde. "Ik leerde iemand kennen die daar resident was. Die nodigde me uit en het klikte meteen. De eerste twee jaar draaide ik elke drie maanden en daarna vroegen ze 'wanneer kom je hier eigenlijk wonen?'. Ze boden me aan om resident te worden en namen me ook op in het roster van hun boekingsbureau. Toen ben ik er pas heen gegaan, dus ik ben wel met mijn neus in de boter gevallen. Als ik op de bonnefooi naar Berlijn was gegaan, had ik het veel zwaarder gehad."

De stap naar Ostgut Ton, het label van Berghain, viel ook mee. "Het is een heel open label, in eerste instantie opgericht voor residents als Len Faki en Marcel Dettmann. Zij boden me een plek aan voor een 12" en toen die klaar was zei ik voor de grap: 'ok, wanneer doen we een album?'. Daarop zeiden ze: 'daar wilden we het net over hebben, volgend jaar?'." Doms hoefde niet lang na te denken en sloot zich vanaf oktober op met het materiaal dat ze de afgelopen jaren verzamelde. "Ik werk veel met hardware dus veel was weg, maar ik had nog veel loops en ben echt gaan spitten. Eigenlijk ben ik vanaf 2002 al bezig met prutsen en jammen."

Op Yours & Mine is de traditionele Detroit techno sterk aanwezig. "Ik gebruik ook veel oldschool drums, dus ja die invloed is er zeker wel op het album." Het is volgens Steffi een klassieke sound, die nooit weggeweest is en waar mensen na alle golven minimale dance op zitten te wachten. "Er wordt veel teruggegrepen op de solidere basis van house en techno. Het is voor mij geen bewuste keuze, maar meer de muziek die ik graag hoor en waar ik het meeste bij voel. Het is ook een wat gezondere sound, dan die 'tik tak' minimal. Die was op een gegeven moment zó zielloos."

De positieve reacties hebben haar verrast, maar komen zeker niet uit de lucht vallen. "We hebben vooraf nog een 12" white label gedaan met het meest dansbare nummer, Yours, en daar was een hele hype omheen ontstaan. We begonnen met driehonderd stuks om een buzz te creëren, die waren meteen weg en we zijn blijven persen." De toekomst brengt in ieder geval een albumtour, die ook langs TrouwAmsterdam voert. "We gaan in twee maanden door Europa met uitstapjes naar New York en L.A.." Daarna komen nog wat remixen van dit album uit en ook een nieuwe Klakson-release van Steffi met collega-oprichter Dexter.

Yours & Mine is tijdelijk te beluisteren op de Luisterpaal. De Steffi - Yours & Mine releaseparty is op zaterdag 26 februari in De Verdieping, TrouwAmsterdam met Dexter (live) en dj's Steffi en Virginia (Ostgut, Pokerflat, Berlin).

Nu op 3voor12