De popmuziek van nu is niets dan navelstaarderij, vindt jaren tachtig wereldverbeteraar Bob Geldof. Eerlijk is eerlijk, de sociaal bewogen popsongs vliegen je niet om de oren dezer dagen, ook niet nu er toch van alles gebeurt waar je je als muzikant kwaad over zou kunnen maken. Maar wie een beetje verder kijkt vindt ze wel degelijk. Tien recente voorbeelden van explosieve popsongs.
Voicst - Feelings Explode
Een catchy popsong van het succesvolle twee Voicst album A Tale Of Two Devils, die het zelfs schopte tot single. Zou iedereen begrepen hebben dat liedje over het Srebrenica drama gaat? “Oh yeah we should've seen it coming fucking miles ahead. You know that history repeats itself over again.”
Manu - De Vloek Op De Overvloed
Niemand haalt zo fel uit als rapper Manu op zijn album De Vloek Op De Overvloed. Hij verstopt zijn mening niet tussen liefdesliedjes. “We zijn niet vrij, man, maar verslaafd aan de welvaart verworven door slavendrijvers. En ik ben hier gekomen, op deze moderne plantages, om z’n ziel te doden in zijn eigen ontworpen gaskamers.”
Silence Is Sexy - Here Comes The Wave
Gitarist Pim van de Werken over de anti-Wilders song uit 2010: “Wij verbazen ons over de gretigheid waarmee mensen de angstzaaierij van Geert Wilders slikken als dé oplossing voor alle problemen. Terwijl je geen bord, maar een 52-delig servies voor je kop moet hebben om te vergeten dat het in vergelijking met andere delen van de wereld juist erg goed gaat met Nederland".
Zwart Licht - Wat Sorry / Nereid
Zonder beat komt Zwart Licht’s Wat Sorry net even wat harder aan, zeker live. “Sorry dat ik zwart denk, en sorry dat ik zwart praat. Sorry dat ik zwart maak, en zwart werk, ik moet wel. Ik touch geld, maak smartgeld, zwartgeld, zonder af te geven. Schrob dagelijks me huid, zonder af te geven. Ik haal de blikken die pogen te doden of stikken van me af, ik ga niet met de stroom mee, ik vertik het.”
Tim Knol - Lies
Tim Knol, die vriendelijke jonge gast uit Hoorn met een neusje voor mooie melodieën en een uitgesproken stem. Daar houden de bespiegelingen doorgaans op. Maar wie beter luistert naar het felle Lies (van zijn nieuwe plaat) hoort dat het gaat over leugenachtige politici die de burger inpakken. “Ok I get it, I get it, your story’s getting old. Give me some fresh new lies that have never been sold.”
Opgezwolle - Tunnelvisie
Politiek in het klein. Deze track van Opgezwolle’s Eigen Wereld gaat over het strenge ingrijpen van de gemeente Zwolle op illegale feestjes. “Kom met je knuppels en honden in onze tunnel. Visie van de "Beastie Boys" in de tunnel (you know), blikjes hollandia laag geprijsd. Er is niks mis met een party op zijn tijd, waar hij ook mag zijn.”
Jelle Paulusma - Something In Return
Een sluwe, cynische song van het laatste Paulusma album. Het luistert als een tedere verleiding, maar dan tussen een katholieke priester en een kind. “Ride on my knees, it doesn’t matter if your parents stay away for a while. There’s no need, no need to worry. I’m the kind that eats the bible. Can there be harm in a little bit of affection?”
Kubus & BangBang - Conflict Diamonds
“Als mensen bij een interview eerst over mijn tatoeages willen praten, best. Maar hier gaat het uiteindelijk om”, zei rapper BangBang in 2007 over Conflict Diamonds, een harde track op het debuutalbum van het duo over de uitbuiting van Afrikanen in diamantmijnen en de oorlogen die voor de glimmende steentjes gevoerd worden.
Salah Edin – Het Land Van
In 2005 scoorden Lange Frans en Baas B een hand-in-hand-voor-Nederland hit met Het Land Van. Twee jaar later – na de moord op Theo van Gogh – kwam Salah Edin met deze bittere reactie. “Land van mooie dromen, stelt me teleur. Het land van kapitalisme, onderhuidse racisme, materialisme het land dat loopt te bitchen. Het land van terrorisme. Het land van extremisten.”
Antillectual - Kraken Gaat Door
Natuurlijk zijn er ook in 2011 nog links-activistische punkers. Antillectual reist de kraakpanden in heel Europa af met hun explosieve muziek. Op hun meest recente album staat deze ode aan de bedreigde kraakbeweging. “The next casualty in line. The next threat rising from youth culture, either disarmed or illegalized, downgraded and removed.”