Giving Is All We Have is een tegenreactie op woekerprijzen tickets Giving Is All We Have is een tegenreactie op woekerprijzen tickets

Timmers: “Ik streef naar een mentaliteitsverandering onder alle ondernemers”

, Jochem Boom

Giving Is All We Have is een tegenreactie op woekerprijzen tickets

Timmers: “Ik streef naar een mentaliteitsverandering onder alle ondernemers”

Jochem Boom ,

De wereldreis van Jeroen Timmers opende zijn ogen en deed hem besluiten om zijn kaartje voor Lowlands weg te geven. Het is de start van een campagne om de economie menselijker te maken. “Alles draait altijd om geld. Daar is niks mis mee, maar ondernemers, en met name ticket resellers zouden een product niet alleen als schaars goed maar ook als gift moeten zien.”

Timmers: “Ik streef naar een mentaliteitsverandering onder alle ondernemers”

Muziekliefhebber Jeroen Timmers kocht voor 300 euro een kaartje voor Lowlands. Woensdagavond gaf hij het weg. Gratis. Het is de start van zijn intentie om de economie menselijker te maken. “Alles draait altijd om geld. Daar is niks mis mee, maar ondernemers en bedrijven zouden hun menselijkheid wat meer naar voren kunnen brengen. Ik zie dan ook duidelijk een economie voor me die naast geld ook draait om gift en puurheid intentie. Bedrijven zijn tegenwoordig de grootste invloed op onze maatschappij en economie, dus zij kunnen in grote mate bijdragen aan de verandering.”

Timmers vertelt wat hem er toe bewoog om zijn actie te beginnen: “Toen ik terugkwam van een wereldreis ging ik opnieuw naar de wereld kijken en zag ik hoe extreem de Westerse economie is gefocust op geld. Je kunt jezelf hiernaar comformeren of je kan je idealen nastreven.” Timmers deed het tweede en zette de website givingisallwehave.com op, waar hij woensdagavond zijn Lowlandskaart weggaf.

Zijn kaartje kocht Timmers bij een van de bekende wederverkopers. Die bedrijven gebruiken het principe van vraag en aanbod om de prijzen van tweedehands concertkaarten op te drijven. Immers, het basisprincipe van de economie geldt ook voor concertkaarten. Als een product schaars is, schiet de prijs hoog. Timmers: “Bedrijven denken nu nog veel te veel aan de eigen winst, zonder te denken aan de gevoelens van de consument. In dit geval gaat het om de wederverkopers van tickets die zonder moraal hun tickets met zoveel mogelijk winst willen verkopen. Ook andere bedrijven gaan op deze manier te werk, maar de bedrijven die concert tickets voor woekerprijzen doorverkopen zijn wel het ergst.”

Het gewilde Lowlandskaartje is inmiddels vergeven en het punt is gemaakt, maar wat Timmers betreft is dat pas het begin. “Uiteindelijk hoop ik niet alleen de problemen met kaartverkoop aan te kaarten. Ik streef naar een mentaliteitsverandering onder alle ondernemers en bedrijven.” Om dat te bereiken heeft Timmers ‘waanzinnige plannen’, maar veel kan hij daarover nog niet kwijt. Wel vertelt hij dat hij al met diverse organisaties in gesprek is en veel positieve reacties krijgt. "Of het uiteindelijk iets oplevert weet ik nog niet, maar ik kan mijzelf dan later in ieder geval in de ogen kijken en zeggen dat ik het heb geprobeerd.”

Nu op 3voor12