Eskmo verrast met elegante dubstep en live samples

Uitstekend debuut op prime time

Tekst en foto's Atze de Vrieze ,

Na de sterke debutanten van Dam Mantle is De Helling al bijna aan het kookpunt. Volgende: Eskmo, een producer die al een paar jaar bezig is maar dit jaar debuteerde met een frisse elektronica/dubstep plaat op Ninja Tune.

Uitstekend debuut op prime time

Na de sterke debutanten van Dam Mantle is De Helling al bijna aan het kookpunt. Volgende: Eskmo, een producer die al een paar jaar bezig is maar dit jaar debuteerde met een frisse elektronica/dubstep plaat op Ninja Tune. De Amerikaan zit kennelijk goed in zijn vel, want hij vraagt de stage manager of hij het kwartiertje op mag snoepen dat Mike Slott en Dam Mantle zomaar lieten liggen. Hij krijgt permissie en gaat meteen voortvarend van start.

GEZIEN:
Eskmo, Le Guess Who?, Tivoli De Helling, 27-11-10

MUZIEK:
Dubstep meets typische frivole Ninja Tune elektronica. In Matthew Herbert style, want Eskmo bouwt live samples met een knisperend papiertje, een rinkelende bos sleutels, een thermosfles en een ploppend biertje. Eskmo speelt vanavond voor het eerst in Nederland, en krijgt meteen de prime time spot.

PLUS:
De avond in De Helling wordt gehost door een relatief nieuw concept genaamd Swipe. Wat we ons daar bij voor moeten stellen? Vermoedelijk precies het soort muziek dat Eskmo maakt. Hij speelt geen akkoorden of noten, maar hij sleept zijn melodieën en bassen omhoog en omlaag. Het geeft een licht melancholische ondertoon aan de muziek. Hij voelt de avond goed aan en brengt precies de juiste energie voor het moment.

MIN:
Toch komen al die subtiliteiten jammer genoeg beter tot uitdrukking als je er thuis op de koptelefoon naar luistert dan op dit luide soundsystem. Dat is op dit tijdstip niet zo'n ramp, maar Eskmo vindt het duidelijk wel belangrijk. Hij laat heel duidelijk zien wat hij allemaal aan het doen is, onder andere door zijn apparatuur naar voren te kantelen, zodat je zijn vingers goed kunt volgen. Als je goed oplet zie je wel dat hij steeds dezelfde technieken toepast. Je zou hem ook eens in een rustiger setting willen zien, als de druk om te pompen iets minder groot is. Eskmo zingt ook, afgemeten, in synthpop stijl. Dat werkt goed, maar vooral als hij het spaarzaam inzet.

CONCLUSIE:
Die subtiliteit moeten we dan maar bewaren voor morgen. Nu krijgt Eskmo een flinke ovatie als hij klaar is en gaat hij voor veel aanwezigen de boeken in als het hoogtepunt van deze avond. Goed gedaan, lekker anders en vooral zeer enthousiast.

CIJFER:

8

Alles over Le Guess Who? op de speciale festivalsite.