T-shirtactie vraagt concertkwebbelaars op agressieve wijze om stilte

'Shut the fuck up or fuck the fuck off'

Fiona Fortuin ,

'Shut the fuck up or fuck the fuck off'. Als je deze tekst binnenkort bij iemand op zijn T-shirt ziet staan, dan wil die persoon dat je je mond houdt tijdens een concert. Een groep van vier mensen is een 'stil protest' begonnen tegen luid pratende concertbezoekers. T-shirts met de vrij agressieve boodschap bieden ze te koop aan via de site respecttheband.nl.

'Shut the fuck up or fuck the fuck off'

'Shut the fuck up or fuck the fuck off'. Als je deze tekst binnenkort bij iemand op zijn T-shirt ziet staan, dan wil die persoon dat je je mond houdt tijdens een concert. Een groep van vier mensen is een 'stil protest' begonnen tegen lawaaierige concertbezoekers. T-shirts met de vrij agressieve boodschap bieden ze te koop aan via de site respecttheband.nl.

Vorige week schreef 3VOOR12 een artikel over babbelend concertpubliek, nadat kort daarvoor Tindersticks hun optreden in Effenaar vroegtijdig afblies omdat ze zich mateloos ergerde aan het lawaai. Sindsdien is de discussie over luid converserende concertbezoekers opnieuw opgelaaid. Het idee om een actie op te zetten, was er al langer. Maar voor een viertal was dit de perfecte aanleiding om zo snel mogelijk met de site live te gaan.

Een van de oprichters van de zogenaamde stille actie is Daniël Hereijgers. De klessebessers zijn ook hem een doorn in het oog. "Echt erg was het bij het concert van Awkward I in Effenaar de dag na kerst. Ik samen met de drie anderen ergerden ons kapot aan het geouwehoer." Daar is toen het initiatief geboren.

De T-shirts zijn er vooral om een statement te maken, vertelt Hereijgers. "We willen op deze manier de boodschap uitdragen dat enorm luid praten tijdens een concert respectloos is. Niet alleen naar de band toe, maar ook naar andere bezoekers." Een T-shirt, verkrijgbaar in de opvallende kleuren zwart, wit en donkerblauw, moete aan de stoorzenders duidelijk maken dat ze hun mond moeten houden. Een T-shirt laten vertellen, wat je eigenlijk wilt zeggen. Het lijkt een laffe actie, maar dat is het volgens Hereijgers niet. Zo is volgens hem beleefd vragen om stilte ook een optie. "Maar niet iedereen spreekt iemand gemakkelijk aan op zijn gedrag. Het is ook niet de bedoeling dat we zelf onrust gaan maken. We willen geen opvoeders zijn." Toch is er bewust gekozen voor een agressieve tekst. "Het moet wel in your face zijn."

Met 23 euro per stuk zijn de T-shirts aan de prijzige kant. "Toch maken we er geen winst op. Dat is ook niet de bedoeling. De prijs is hoog, omdat we alles uitbesteed hebben en omdat het shirt aan beide kanten is bedrukt."

Een T-shirt dragen als stil protest, het is nog maar de vraag of deze actie enigszins zin zal hebben. Een shirt met een dergelijk harde tekst kan best eens het tegenovergestelde bereiken. "Het is afwachten wat het effect zal zijn. Natuurlijk hoop je dat er straks weer beter geluisterd wordt, en minder gepraat. Op deze manier laten wij in elk geval zien dat we vinden dat dit moet stoppen."