De Kade breekt met Ticketservice vanwege hoge servicekosten

Zaans podium wil klanten niet meer dan 1 euro servicekosten berekenen

Ingmar Griffioen ,

Sinds 1 maart verkoopt De Kade geen concertkaarten meer via Ticketservice. Het Zaanse podium noemt de hoge servicekosten en het wegvallen van voorverkooppunten als redenen. Volgens De Kade viel er niet met Ticketservice te onderhandelen over de prijs.

Zaans podium wil klanten niet meer dan 1 euro servicekosten berekenen

Sinds 1 maart verkoopt De Kade geen concertkaarten meer via Ticketservice. Het Zaanse podium noemt de hoge servicekosten en het wegvallen van voorverkooppunten als redenen. Kaarten worden alleen nog online verkocht via Ticketscript, wat standaard 1 euro kost. Volgens De Kade is onderhandelen met Ticketservice over de prijs niet mogelijk.

De Kade verkoopt al een tijdje online kaarten via Ticketscript, vertelt hoofd publiciteit Koen Bakker. Begin dit jaar besloot het Zaanse poppodium uit onvrede over Ticketservice helemaal over te stappen. "Een van de redenen is dat er meer kosten aan verbonden zijn. De voorverkoopkosten voor onze klanten werden te hoog, die liepen op naar meerdere euro's per kaartje. Via Ticketscript kost dat 1 euro, dat vind ik wel een redelijke prijs."

Volgens Bakker liep de verkoop via de vaste verkooppunten van Ticketservice ook niet goed. "Er zijn veel vaste verkooppunten verdwenen. Zo zijn er bijna geen grotere postkantoren meer in de grote steden." Ticketscript sloot vorig jaar een deal met Free Record Shop, die sinds deze maand voor de Benelux geldt en waardoor de kaarten ook aan de balie van de 270 Free Record Shop-winkels in de Benelux te koop zijn.

De stap is opvallend, omdat Ticketservice de laatste maanden juist nieuwe overeenkomsten sloot met grote zalen als 013 en Effenaar. Volgens Bakker zat onderhandelen er voor De Kade niet in. "Zij zijn toch heel erg groot en willen daar niet over onderhandelen. We hebben ze wel benaderd en klachten daarover die kant op gestuurd. Hun reactie was volgens mij negatief, anders waren we er wel mee doorgegaan. Ik meen dat ze er ook niet meer op terug zijn gekomen."

Ticketservice-directeur Peter van Ruijven vindt dat laatste een raar verhaal. "Dat klopt niet, wij willen in principe alles verkopen en hebben allerlei business models liggen. En we zijn gewoon aanspreekbaar, voor ons is elke klant er één." De keuze van De Kade voor Ticketscript doet Van Ruijven niet van zijn stoel vallen. "Er zijn vele concurrenten in de markt. Zij hebben vast een analyse gemaakt van de mogelijkheden en kiezen deze optie. Daar is iedereen vrij in."

Wel bestrijdt hij het kosten-argument. "Dat wij voor internetsales meer euro's vragen is niet waar." Van Ruijven wijst op de nieuwe afspraken over 'dynamic pricing' met 013, Effenaar, Paradiso en Melkweg. "Het kan wel zijn dat wij in het totale plaatje wat duurder zijn, maar wij hebben ook driehonderd fysieke verkooppunten." Dat Ticketscript ook via Free Record Shop fysieke kaarten verkoopt, verbaast de directeur. De Kade vertrouwt liever op een aantal vaste verkooppunten in de Zaanstreek en de Free Record Shops. Bakker: "Ticketservice was voornamelijk voor een wat oudere doelgroep die nog naar vaste verkooppunten verlangt, terwijl de jeugd het online wel vindt."