Bol.com gaat vinyl verkopen

Michel Schaeffer: “Een stap dichter bij ons beeld van de perfecte platenzaak”

Atze de Vrieze ,

Bol.com zet een nieuwe stap in de online verkoop van muziek. Een verrassend stap: de Nieuwegeinse webwinkel gaat vinyl verkopen. Vanaf vandaag zijn 60.000 LP’s en 12 inches in het assortiment opgenomen.

Michel Schaeffer: “Een stap dichter bij ons beeld van de perfecte platenzaak”

Bol.com zet een nieuwe stap in de online verkoop van muziek. Een verrassend stap: de Nieuwegeinse webwinkel gaat vinyl verkopen. Vanaf vandaag zijn 72.000 LP’s en 12 inches in het assortiment opgenomen. Volgens het bedrijf is er veel vraag naar de ouderwetse plakken. Niet alleen van oude artiesten als Miles Davis en Jimi Hendrix, maar ook van nieuwe acts als Snow Patrol en Amy MacDonald. “Onze klanten hebben altijd al een voorkeur gehad voor speciale edities”, zegt marketing directeur Michel Schaeffer. “Wij zien in vinyl dus een belangrijke toevoeging aan ons assortiment. Niet alleen hebben we nu het grootste muziekassortiment, we maken ook alles wat er nog verkrijgbaar is voor iedereen beschikbaar.”

Om de laatste twijfelaars op weg te helpen heeft Bol.com ook het assortiment aan platenspelers nog wat uitgebreid. Volgens Schaeffer krijgt het bedrijf regelmatig vragen van klanten over vinyl. “Daarnaast gaan steeds meer labels hun muziek op vinyl uitbrengen. Niemand weet hoe groot de markt precies is, maar ik vermoed dat het om een aantal procent gaat. Het is niet zo dat mensen massaal overschakelen op vinyl, maar dat de populariteit groeit is een feit. Het is een heel behoorlijke markt.” Bol.com zal de meeste titels niet op voorraad hebben, maar verwacht niet dat LP’s een langere levertijd zullen hebben. "De hardlopers zullen dus 'voor 21.30 uur besteld, morgen in huis' zijn." Tweedehands producten zal het bedrijf niet verkopen. “Dat doen we wel met boeken, maar die markt zit anders in elkaar. Veel oudere boeken worden simpelweg niet meer nieuw uitgebracht, bij muziek ligt dat anders.”

Je zou zeggen dat vinylkopers gevoelig zijn voor de romantiek van de ouderwetse platenzaak, waar de geur van tweedehands platen je bij de deur al tegemoet komt. Schaeffer denkt daar anders over. “Natuurlijk zijn er mensen die graag naar een platenzaak gaan om daar eindeloos in de bakken te bladeren, maar de manier waarop mensen muziek kopen is de afgelopen jaren echt veranderd. Wij hebben inmiddels 400.000 titels in de catalogus, die voor een belangrijk deel zijn voorzien van audiofragmenten. Met deze stap komen we weer een stap dichter bij ons beeld van de perfecte platenzaak. Dat mogen we nu weer zeggen, platen.”