Mojo moet van Live Nation weer kaarten via Ticketservice verkopen

Live Nation zou op contractbreuk met Duitse CTS Eventim aansturen

Ingmar Griffioen ,

De fusie tussen Live Nation en Ticketmaster dwingt Mojo haar beleid bij te stellen. Nederlands grootste ticketverkoper verkoopt ondanks een tienjarige deal met het Duitse CTS Eventim haar tickets inmiddels toch weer via Ticket Service Nederland. "We zijn onderdeel van een internationaal concern en dan heb je als Nederland maar te volgen."

Live Nation zou op contractbreuk met Duitse CTS Eventim aansturen

De fusie tussen Live Nation en Ticketmaster dwingt Mojo haar beleid bij te stellen. Nederlands grootste ticketverkoper verklaarde in januari nog vast te houden aan een tienjarige deal met het Duitse CTS Eventim AG, inmiddels verkoopt Mojo haar tickets toch weer via Ticketmaster-dochter Ticket Service Nederland (TSN). "Dat hebben we internationaal afgesproken", vertelt Marjanne Manders namens Mojo. "We zijn onderdeel van een internationaal concern en dan heb je als Nederland maar te volgen."

Mei 2009 fuseerden Ticketmaster en Live Nation tot Live Nation Entertainment (LNE), 's werelds grootste live entertainmentbedrijf. Mojo meldde toen dat de fusie geen gevolgen voor Nederland zou hebben. "Die fusie is iets moois voor Live Nation, voor ons denk ik dat er in het dagelijkse werk niets verandert. Wij hebben een 10-jarig contract met Eventim", stelde Manders toen. "Inmiddels zijn er wat dingen voor ons veranderd", geeft Manders nu toe. "Omdat door de fusie de internationale situatie veranderd is."

Het lijkt onwaarschijnlijk dat je met een doorlopend contract met CTS ook kaarten via de concurrent (TSN) mag verkopen. Op de vraag of dat geen contractbreuk is, reageert de Mojo-woordvoerster: "Daar kan ik nog geen uitlatingen over doen." De suggestie dat Mojo ontevreden zou zijn over de samenwerking met CTS, beantwoordt Manders met dezelfde woorden.

CTS Eventim, het Duitse bedrijf waarmee Mojo in zee ging na het opzeggen van het contract met Ticketmaster, heeft in een persverklaring laten weten dat Live Nation aanstuurt op contractbreuk. CTS oordeelt dat er "geen feitelijke en legale basis is om het 10-jarige contract te beëindigen" en zegt een schadeclaim van miljoenen te overwegen. In een bericht op Celebrity Access riposteerde LNE dat CTS Eventim zelf schuldig is aan contractbreuk, doordat het Duitse bedrijf geen ticketsysteem heeft geleverd dat voldoet aan de contractuele afspraken.

De ticketgiganten lijken met de uitspraken af te stevenen op een rechtszaak. Het voortuitzicht van een slepend juridisch gevecht, deed zich meteen voelen op de beurs, waar de CTS Eventim aandelen kelderden met 8%. Wie in de rechtszaal aan het langste eind trekt, of dat het tot een schikking komt, kan ook media- en entertainment-advocaat Rob van Dongen niet zeggen. "Dat hangt onder meer af van de wederzijdse verplichtingen in de samenwerkingsovereenkomst. Als die niet nagekomen worden, of als een partij zich onvoldoende inspant, is er sprake van een wanprestatie en heb je een claim. Je kunt je ook beroepen op reputatieschade. Ik weet al heel lang dat de samenwerking tussen Live Nation en Eventim niet vlot, dat kun je overal lezen, maar dat zegt allemaal niet zoveel over de uitkomst."

De LiveNation/Ticketmaster fusie heeft naar verluidt een positief effect op de ticketprijzen. Onlangs liet LNE aan de BBC weten dat de prijzen verlaagd zullen worden. Als gevolg van de fusie kan er bijvoorbeeld gesneden worden in de servicekosten. Directeur Paul Latham zei: "We kunnen sommige kosten weglaten, die nu niet langer bestaan." Latham verklaarde dat LNE onder meer keek naar geavanceerde technieken en digitale tickets om aan de vraag naar goedkopere tickets te voldoen.