Maandag besteedde consumentenprogramma Radar aandacht aan de onfrisse praktijken van ticketbureau Tickets123. De online aanbieder van tickets voor concerten, theater en musicals blijft volgens een lijst aan klachten structureel in gebreke. Bestelde en betaalde tickets worden niet geleverd en op klachten wordt niet gereageerd.
Een lange lijst van niet geleverde tickets, woekerprijzen, en aangeboden kaarten voor concerten die al zijn geweest: uit het item van Radar werd duidelijk dat Tickets123 de beloftes over 100% ticketgarantie, persoonlijk advies en een levertijd binnen zeven dagen structureel niet nakomt. Daarnaast is de informatie op de website misleidend. Zo biedt Tickets123 voor 75 euro tickets aan voor een concert van Alain Clarke in de Westergasfabriek. In werkelijkheid gaat het om een kort optreden op de 3FM-Awards, via de officiële kanalen kosten deze kaarten 15 euro. Voor gedupeerde kopers van niet geleverde tickets, is het praktisch onmogelijk in contact te komen met Tickets123. Op mails, aangetekende brieven en ingesproken voicemails wordt niet gereageerd.
Vorige week werd in de Tweede Kamer de initiatiefwet aangenomen van SP-kamerlid Gerkens en CDA’er Nicolien van Vroonhoven om dit soort misstanden tegen te gaan. Hiermee hoopt de Kamer partijen als Tickets123 in de toekomst het bestaan onmogelijk te maken. De wet moet nog door de Eerste Kamer worden aangenomen. Voor de gedupeerden van Tickets123 komt die wet te laat. Ondanks meerdere pogingen blijkt het voor de opgelichte kopers van niet geleverde tickets onmogelijk om in contact te komen met Tickets123. Op mails, aangetekende brieven en ingesproken voicemails wordt niet gereageerd.
De eigenaar van het ticketbureau belooft in een gesprek met Radar hard te werken aan oplossing. Hij benadrukt dat de fouten incidenten zijn, vooral veroorzaakt door het blokkeren van kaarten door Mojo. “Zij menen reeds verkochte concertkaartjes ongeldig te kunnen maken zonder het aankoopbedrag te vergoeden en vervolgens weer te verkopen. In eerste instantie treffen zij daarmee misschien ons, maar zoals u ziet toch zeker ook de consument.” Mojo verwijst dit verweer naar de prullenbak. In een reactie, te lezen op de website van Radar, laat de concertorganisator weten dat die beschuldiging niet klopt. Het afgelopen jaar zijn van slechts vier concerten of evenementen (Lowlands, Il Divo, Pearl Jam en Rammstein) de kaarten geblokkeerd. Dit om ticketaanbieders als Tickets123 de kans te ontnemen te verdienen aan de tussenverkoop.
In het item van Radar geeft de eigenaar aan dat zijn werkwijze soms ‘niet helemaal netjes’ is. Hij roept gedupeerden op hem per e-mail te benaderen om tot een oplossing te komen. “Bestel vooral je kaarten bij mij, dan kan ik de problemen oplossen. Op dit moment heb ik daar simpelweg de financiële middelen niet voor. Ik kan niet beloven dat de gedupeerden binnen een week het geld terughebben, maar ik zal proberen het geld binnen drie maanden terug te storten.”
TROS Radar nagelt Tickets123 aan de schandpaal
Secondary ticketbureau blijft structureel in gebreke
Maandag besteedde consumentenprogramma Radar aandacht aan de onfrisse praktijken van ticketbureau Tickets123. De online aanbieder van tickets voor concerten, theater en musicals blijft volgens een lijst aan klachten structureel in gebreke. Bestelde en betaalde tickets worden niet geleverd en op klachten wordt niet gereageerd.