Patronaat eerste Nederlandse poppodium met mobile tickets

Tom Schipper: "Het is handig, veilig en ook nog mileuvriendelijk"

Casper Sikkema ,

Het Haarlemse poppodium Patronaat biedt met onmiddelijke ingang mobile tickets aan. Hiermee is de concertzaal de eerste in Nederland. Tom Schippers van Patronaat ziet een grote toekomst voor mobile tickets: "Mobiele telefoons zijn een soort moderne bijbel geworden, daarom is het gewoon een ontzettend relevante en mileuvriendelijke aanvulling op het aanbod."

Tom Schipper: "Het is handig, veilig en ook nog mileuvriendelijk"

Het Haarlemse poppodium Patronaat biedt met onmiddelijke ingang mobile tickets aan. Hiermee is de concertzaal de eerste in Nederland. De bezoeker krijgt toegang tot een concert door een barcode op het scherm van zijn mobiele telefoon te laten scannen. Tom Schippers van Patronaat ziet een grote toekomst voor mobile tickets : "In een tijd waarin de telefoon een soort bijbel is geworden, is het gewoon een ontzettend relevante en mileuvriendelijke aanvulling op het aanbod."

Door luchtvaartmaatschappijen (waaronder KLM) wordt het mobile ticket al succesvol gebruikt, en met de enorme vaart die mobiel internet heeft genomen, zag Schippers voor Patronaat een goede mogelijkheid om het de bezoeker makkelijker te maken. "Het is eigenlijk hetzelfde als e-tickets, maar dan nog handiger. Het voordeel van mobile tickets is dat je ze niet kwijt kan raken. Ook al is je printer kapot, je cartridge leeg, je hoeft alleen je mobiele telefoon mee te nemen."

Eerder dit jaar lanceerde Patronaat al met de eigen iPhone app, de iPatro. De uitbreiding met mobile tickets, is volgens Schippers een logisch gevolg van de enorme vlucht die mobiel internet heeft genomen. "Volgens recent onderzoek internetten inmiddels meer mensen mobiel dan via een laptop. Wij willen als modern poppodium met die ontwikkeling meegaan en het voor onze bezoekers zo makkelijk mogelijk maken." Het Haarlemse poppodium heeft niet zelf hoeven investeren in een kostbaar systeem. "We gebruiken een door MobiCodes ontwikkeld systeem. Praktisch alle hedendaagse telefoons werken met het systeem."

Schippers vermoedt dat na Patronaat meer Nederlandse zalen mobile tickets zullen aanbieden. "Ik heb veel gesprekken met collega's over ticketing en nieuwe, slimme ontwikkelingen. De mogelijkheden van mobile tickets zal ik zeker bij mijn collega's onder de aandacht brengen." Het systeem is volgens Schippers namelijk niet alleen praktisch, hij ziet ook een goede mogelijkheid om secondary ticketing tegen te gaan. "De tickets worden naar een mobiele telefoon gestuurd en zijn puur persoonlijk."

Bezoekers die onverwacht met een lege batterij komen te zitten, hoeven zich geen zorgen te maken. Patronaat beschikt over een universele oplader.