3VOOR12 bespreekt Album van de Week (13): Eli Paperboy Reed

Come And Get It: van zingende krantenjongen tot soulster in suède maatpak

Atze de Vrieze ,

Met zijn derde album Come And Get It debuteert soulzanger Eli "Paperboy" Reed op major label EMI. Een label in geldnood, maar met genoeg budget om een fraai bataljon strijkers aan te laten rukken, die de zanger uit Boston in staat stelt de volgende stap te zetten.

Come And Get It: van zingende krantenjongen tot soulster in suède maatpak

Van alle genres in de popmuziek heeft er één zo vaak een revival meegemaakt dat je je afvraagt of het woord comeback nog wel op zijn plaats is: sixties soul. Om de zoveel jaar rept men ineens over een terugkeer van het genre, maar in feite is er eens in de zoveel tijd een artiest die er simpelweg heel erg goed in is. Het kleine mannetje Eli Paperboy Reed – een mid-twintiger uit Boston – is zo iemand. In 2008 verscheen zijn tweede album Roll With You. Het bleek een sluipmoordenaar, zo’n plaat die in eigen beheer uitgebracht werd maar langzaam steeds meer zielen veroverde. Nu is daar Come And Get It, het debuut van Reed en zijn True Loves bij major label EMI.

Dat label mag dan in acute geldnood zitten, het heeft vermoedelijk nog altijd een dikkere portemonnee dan de soulzanger zelf en daar heeft hij handig gebruik van gemaakt. Hij kreeg hulp van de gerenommeerde producer Mike Elizondo, die werkte met onder meer Eminem en Dr. Dre. Hij staat zelfs officieel te boek als co-schrijver van 50 Cents doorbraakhit In Da Club. Of het zijn verdienste is, valt moeilijk te zeggen, maar de songs op Come And Get It klinken net wat directer dan die op Roll With You en de hooks zijn net wat effectiever. Dat komt onder meer door een uitbreiding van de band. Zijn eigen blazers zijn weer van de partij, maar hij had ook de beschikking over een bataljon strijkers.

Roll With You klonk alsof het zo uit de beroemde Stax-studio in Memphis kwam rollen, met Come And Get It schuift hij iets meer op richting Philly soul. Gelikter dus, maar door een goed getimede bassaxofoon hier en een ouderwets gospelkoortje daar blijft Reed wel een scherpe rand houden. En hij heeft nog altijd zijn belangrijkste wapen: zijn rauwe strot, waar hij soms ongenadig mee gorgelt. Dat wapen zet hij op slimme momenten in. Op Pick Your Battles - over wat anders dan de kwetsbaarheid van de liefde - klinkt hij bijvoorbeeld haast als een Italiaanse crooner, maar direct daarna volgt de rauwe rock 'n soul shouter Explosion. De meest prominente songs op de plaat zijn up-tempo, met als hoogtepunt single Come And Get It.

Het verschil tussen jeugdige bravoure en volwassen zelfverzekerdheid is klein, maar het is precies het verschil tussen Reed's tweede en derde. Come And Get It verandert hem definitief van een zingende krantenjongen van eenvoudige komaf in een soulster in een suède maatpak, die de Copacobana en de casino’s in Las Vegas plat kan spelen. En wie dat kan, zo wisten ze bij Motown al, heeft de wereld aan zijn voeten.

Come And Get It van Eli Paperboy Reed verschijnt bij Capitol/EMI.