Universal Music, ’s werelds grootste muzieklabel, zou meer dan goed verdienen aan muzieksites als Youtube. Uit berichten op internet blijkt dat de views van clips van artiesten per jaar zo’n 100 miljoen euro opleveren. Onlangs maakte het Nederlandse platenlabel Top Notch bekend dat de videoclip van de Nederlandse artiest Dio voor de single 'Tijdmachine’ in een maand tijd meer dan een miljoen keer werd bekeken op Youtube. Kort daarop volgde eenzelfde soort bericht van het label Armada Music: de clip ‘In & Out of Love' van Armin van Buuren’s is met meer dan tien miljoen views de best bekeken officiële videoclip op een Nederlands YouTube kanaal aller tijden. De vraag: wat leveren die views een artiest nu feitelijk op?
Volgens Top Notch baas Kees de Koning valt dit nogal mee. “Dat een Nederlandse artiest in één maand zoveel views scoort, daar zijn we vooral erg blij mee, en ook trots op”, aldus De Koning. “Maar het levert vooral veel aandacht voor de artiest op.”
‘Indianenverhalen’, zo noemt De Koning de berichten dat Universal Music per jaar zo’n 100 miljoen euro zou verdienen aan vertoningen op muzieksites als Youtube. “Dat is het verhaal van een Amerikaanse journalist. Ik denk dit heel erg overtrokken is.”
Volgens De Koning werden de clips van artiesten van Top Notch, dat als label valt onder Universal Music, het afgelopen jaar in totaal meer dan 10 miljoen keer bekeken op het internet. Maar of hier ook concrete bedragen aan werden verdiend, daar heeft De Koning geen zicht op. “Er zijn wel afspraken met YouTube, want we hebben hier ook ons eigen kanaal”, aldus De Koning. “Maar ik zou niet kunnen zeggen hoe dat precies zit en wat er eventueel precies verdiend wordt; Universal Nederland gaat over die distributie.”
Universal Nederland laat op haar beurt weten ‘uiteraard geen te doen over de specifieke inhoud van onze samenwerking met partners’.
Volgens Top Notch baas Kees de Koning valt dit nogal mee. “Dat een Nederlandse artiest in één maand zoveel views scoort, daar zijn we vooral erg blij mee, en ook trots op”, aldus De Koning. “Maar het levert vooral veel aandacht voor de artiest op.”
‘Indianenverhalen’, zo noemt De Koning de berichten dat Universal Music per jaar zo’n 100 miljoen euro zou verdienen aan vertoningen op muzieksites als Youtube. “Dat is het verhaal van een Amerikaanse journalist. Ik denk dit heel erg overtrokken is.”
Volgens De Koning werden de clips van artiesten van Top Notch, dat als label valt onder Universal Music, het afgelopen jaar in totaal meer dan 10 miljoen keer bekeken op het internet. Maar of hier ook concrete bedragen aan werden verdiend, daar heeft De Koning geen zicht op. “Er zijn wel afspraken met YouTube, want we hebben hier ook ons eigen kanaal”, aldus De Koning. “Maar ik zou niet kunnen zeggen hoe dat precies zit en wat er eventueel precies verdiend wordt; Universal Nederland gaat over die distributie.”
Universal Nederland laat op haar beurt weten ‘uiteraard geen te doen over de specifieke inhoud van onze samenwerking met partners’.
Volgens De Koning is deze markt zich nog volop aan het ontwikkelen en is het dus ‘veel te vroeg’ voor de vraag hoeveel views van clips op videosites concreet opleveren. “De reden dat wij zo actief bezig zijn op Youtube is omdat onze doelgroep daar zit. Zo veel mogelijk aandacht voor de artiest, dat is op dit moment ons grootste belang”, aldus De Koning.
Maykel Piron, directeur/mede-eigenaar van Armada Music vindt die aandacht ook wel leuk, maar zegt alle content toch niet voor niets online te zetten. “Natuurlijk willen zouden wij hier ook graag geld voor willen hebben.” Armada Music wordt er vooralsnog echter geen cent wijzer van dat zij momenteel tot de top tien van best bekeken Youtube kanalen wereldwijd behoort. “Ik verwacht wel dat we hier binnen een jaar of twee voordeel uit gaan halen”, aldus Piron. Armada Music heeft onlangs namelijk een overeenkomst gesloten met Youtube. Behalve dat het ook hier onder meer de verkoop van advertenties betreft, kan Piron over de inhoud van de deal echter niets loslaten.
Het onafhankelijke Excelsior Recordings uit Utrecht had destijds een zogenaamde Youtube hit met de ‘Black Cat John Brown’ van Alamo Race Track. Deze video werd ruim 700.000 keer bekeken. En momenteel gaat De Staat ook erg hard; ‘The Fantastic Journey of the Underground Man’ staat net vier weken online en scoorde al zo’n 40.000 views. Het geld begint echter ook bij Excelsior niet binnen te stromen op het moment dat hun Youtube kanaal overuren draait. “Het effect van zo’n Youtube hit is dat je bij De Wereld Draait Door terecht komt omdat je video zo uitzonderlijk vaak is bekeken”, zegt Adriaan Pels van Excelsior. “Het is ons vooral om de aandacht te doen. Stiekem hoop je dat het met iedere band zo gaat als in het geval van Alamo Race Track. Financieel levert het niets op.”
Kortom, de (kleine) Nederlandse onafhankelijke labels worden vooralsnog niet rijk van Youtube. Maar loopt Universal Nederland dan binnen? “Veel van onze video’s zijn gratis te zien en te beluisteren op sites die respect hebben voor de muziek, de artiest en de muziekliefhebber. De meeste van deze sites verkopen advertentieruimte. Universal verdient, net als andere platenmaatschappijen die een deal hebben gesloten met de videocommunity, geld via advertenties die worden getoond bij video’s die de platenmaatschappij plaatst”, aldus Ria Makker van Universal Nederland.
Om welke bedragen het gaat, daar kan ze niets over zeggen. Makker: “Maar al onze Nederlandse en internationale artiesten netjes worden betaald voor dit soort views”.