Rough Trade distributie weer independent

Marktaandeel afgelopen jaren verdubbeld

Fiona Fortuin ,

Door het kopen van de aandelen van Bertelsmann is Rough Trade distributie weer een independent. Een risicovolle stap in een roerige tijd voor de platenindustrie? Nee, zegt de nieuwe eigenaar Kees van Weijen. “We hebben het bedrijf altijd al gerund, alsof het van onszelf is. Daar zal niets aan veranderen.”

Marktaandeel afgelopen jaren verdubbeld

Vier jaar was Kees van Weijen al directeur van Rough Trade distributie, maar sinds 1 januari is hij samen met Paul Davies ook eigenaar van de distributietak van de platenmaatschappij. Rough Trade heeft de aandelen van Bertelsmann overgenomen. Het mediaconcern besloot halverwege vorige jaar zich uit de muziekindustrie terug te trekken, vanwege de dalende cijfers.

“Ook wij weten dat de groei uit de platenindustrie is”, zegt Kees van Weijen. Toch zet Rough Trade distributie nu de stap naar onafhankelijkheid. Een domme zet in een roerige tijd? Volgens Van Weijen verre van. “In een neerwaartse industrie hebben we ons marktaandeel de afgelopen drie jaar kunnen verdubbelen van 2 naar 4 %.” Die stijging is volgens Van Weijen te danken aan het segment waar Rough Trade zich in bevindt. “De niches waar wij ons in begeven, doen het goed. Artiesten als Jamie Lidell en Maximo Park breken nog altijd door. We blijven ook dicht bij de kleine platenzaken. Om die reden hebben we net nog een extra vertegenwoordiger aangesteld.”

Volgens Van Weijen zijn er geen risico’s verbonden aan de overname. “We hebben het bedrijf altijd al gerund, alsof het van onszelf is. Daar zal niets aan veranderen. We hebben laten zien dat we succesvol kunnen zijn in de huidige markt. Onze mensen zullen met nog meer enthousiasme werken, we willen laten zien dat we weten waar we aan beginnen.”

Verder zal er weinig veranderen binnen Rough Trade distributie. Arvato, dat onderdeel uitmaakt van Bertelsmann, blijft de logistieke partner van Rough Trade distributie. Van Weijen: “Deze samenwerking garandeert ons dat we onze labels de beste service kunnen blijven garanderen.”