TEG: "The Alternative blijft zoals het is"

Venema: "TEG is per saldo ook beter van ons geworden"

"The Alternative blijft zoals het is." Dat zegt marketing directeur Karen Nitschke van The Entertainment Group in reactie op het bericht dat haar bedrijf wordt verkocht aan Sports Entertainment Group. The Alternative directeur Venema zegt het op zijn eigen manier: "Het koffiezetapparaat staat nog steeds op dezelfde plaats."

Venema: "TEG is per saldo ook beter van ons geworden"

De verkoop van The Entertainment Group (TEG) aan Sports Entertainment Group (SEG) heeft vooralsnog geen gevolgen voor The Alternative, het boekings- en managementkantoor dat TEG vorig jaar kocht van Willem Venema. Dat zei TEG marketing directeur Karen Nitschke woensdag tegen 3VOOR12. "The Alternative blijft zoals het is."

Dinsdag werd bekend dat TEG zo goed als zeker wordt verkocht aan sportbedrijf SEG voor een bedrag van 60 a 70 miljoen euro. Ook kondigde TEG-oprichter Paul Brinks in Revu aan dat er straks gesnoeid gaat worden: “De gezonde delen houden we, van de andere nemen we afscheid.”

Brinks liet zich in Revu hard uit over de door hem aangestelde directeur Niel Hoff, die onder andere verantwoordelijk was voor de aankoop van The Alternative vorig jaar september. Het boekingskantoor van Venema ging samen met managementkantoren MSF Music (van o.a. Krezip en After Forever) en Mana Music (Taxi To The Ocean en Room Eleven) op in een nieuw bedrijf. De naam bleef The Alternative, de eigenaar is sindsdien TEG. Deze en andere overnames zijn allemaal bekostigd met eigen kapitaal en dat was niet verstandig, zegt Brinks in Revu. “We zijn te snel gegroeid in te korte tijd.”

Toch maakt Venema zich geen zorgen: "Ik heb ook gesproken met de directie en er is totaal geen sprake van het afstoten van The Alternative. Het is geen geheim dat we het volgend jaar iets beter moeten doen dan afgelopen jaar. We hebben het best redelijk gedaan, meer shows geboekt dan ooit en daar ook nog een cent aan verdiend. De andere onderdelen van The Alternative zoals de festivals, kruipen langzaam omhoog. Dat mag misschien iets sneller. Maar het staat niet ter discussie. Ook het komend jaar zetten we de bestaande festivals als De Bechaving en Picnic door. Dat je de zaken na een jaar eens kritisch doorlicht is niet meer dan normaal en het zijn zeker geen zaken die zorgwekkend zijn. Bovendien staat het helemaal los van deze mogelijke verkoop."

Venema geeft toe dat zijn wens om grote shows te doen slechts ten dele is uitgekomen. "Dat idee is iets bijgesteld. Ik had graag meer grote shows gedaan, maar bij grote shows is het risico ook groter. Daarnaast is het een simpele biedingswedstrijd. We zullen in de toekomst misschien iets minder risico nemen met grote shows." Venema noemt Jack Johnson in het Haagse Zuiderpark als voorbeeld. "Met vijftienduizend bezoekers was dat drie keer zoveel als de vorige show en beter bezocht dan elk ander Jack Johnson concert in Europa. Maar de kosten zijn er ook naar."

Groot is ook relatief, betoogt Venema: "Als je ons naast de Mojo lat legt, zijn we klein, zo simpel is het. Maar Alain Clark in de HMH is ook een grote show. Emmylou Harris in Carré, Trijntje Oosterhuis in Carré. Zo zijn er veel artiesten die profiteren van onze kennis. Je kunt je voorstellen dat je nog meer artiesten overhevelt uit de stal van TEG. Als je mij drie jaar geleden had gezegd dat ik Guus Meeuwis zou doen, had ik me dat misschien niet kunnen voorstellen. Maar feit is dat wij dat kunstje goed kunnen. Ik beloof je dat Guus Meeuwis het komend jaar op veel festivals zal spelen. Nee, ik durf te zeggen dat The Entertainment Group per saldo ook beter van ons is geworden."