Mojo maakt doorverkochte tickets ongeldig

Advocaat Hans Bousie: “Consument is de sigaar”

Fiona Fortuin ,

Door kaarten alleen via hun website of telefonisch te verkopen, is het voor Mojo makkelijker geworden om de kopers te herleiden. Zo heeft de evenementenorganisatie 500 doorverkochte kaarten voor het concert van Il Divo ongeldig kunnen maken. De tussenhandelaar overweegt stappen richting Mojo, volgens Hans Bousie is de consument de enige gedupeerde.

Advocaat Hans Bousie: “Consument is de sigaar”

Mojo heeft 500 kaarten voor het concert van Il Divo ongeldig gemaakt. Deze kaarten waren opgekocht door het bedrijf Rang 1 Tickets om met winst door te verkopen. Het doorverkopen van tickets is in strijd met de Algemene Voorwaarden van Mojo.

Dankzij het nieuwe ticketsysteem van Mojo, waar het alleen nog maar mogelijk is om tickets via hun website of telefonisch te kopen, is het makkelijker geworden om de kaartkopers te achterhalen. Kaarten voor Il Divo zijn op die manier verkocht, zodoende was het mogelijk de kaartverkoop te herleiden. In dit geval leidde de aankoop van 500 kaarten naar één bedrijf: Rang 1 Ticket. Lian van Leeuwen van Mojo: “Het was niet eenvoudig, maar uiteindelijk kwamen we bij dit bedrijf terecht. Rang 1 Ticket viel met 500 kaarten op, andere bedrijven waren niet direct zichtbaar.”

Het nieuwe ticketsysteem werkt blijkbaar. Maar is het nu niet alleen de argeloze consument die hier de dupe van wordt? De tickets zijn ongeldig gemaakt, zij die een ticket bij Rang 1 Ticket hebben gekocht komen niet binnen. “Het is heel vervelend”, zegt Van Leeuwen, “maar de verkoopprijzen zijn soms wel drie keer zo duur, terwijl de consument dat zelf niet weet. Daar moeten we wat tegen doen.”

Mojo adviseert nu de mensen die via Rang 1 Tickets een kaartje voor Il Divo hebben gekocht, contact te zoeken met deze tussenhandelaar en het geld terug te eisen. Maar het is nog maar de vraag of ze dat geld krijgen, zegt advocaat Hans Bousie. “Rang 1 Ticket heeft geldige tickets verkocht en daarvoor geld gekregen. Die handeling is afgerond. Het zijn ook geldige tickets, die de consument ter goede trouw heeft gekocht. Eventueel zouden ze een ingewikkelde procedure kunnen starten, door te zeggen dat Rang 1 Ticket een deal met Mojo heeft gebroken omdat zij kaarten heeft doorverkocht. Maar dat doet geen hond. Op deze manier probeert Mojo via de consument handelaren aan te pakken. De consument is duidelijk de sigaar.”

Rang 1 Ticket geeft aan stappen te onder nemen richting Mojo en wil om die reden geen commentaar leveren. Mojo laat weten een rechtszaak met vertrouwen tegemoet te zien, maar volgens Bousie zou het best kunnen dat een procedure door de tussenhandelaar gewonnen kan worden. “Mojo heeft in haar algemene voorwaarden gesteld dat doorverkoop van kaarten verboden is. Maar niet alles wat je in je voorwaarden zet is ook direct rechtsgeldig. Een rechter zou zich hier over uit kunnen laten.”

Van Leeuwen zegt dat het Mojo veel tijd kost om de kopers van tickets te herleiden, maar dat ze deze methode in de toekomst vaker zullen toepassen om doorverkoop tegen te gaan. “We kunnen het niet bij elk concert doen, maar de high profile concerten zullen zeker de aandacht krijgen.”