Speculeren op concertkaarten vindt plaats op grote schaal

“Een nieuwbouwhuis bestaat ook nog niet op het moment dat je er voor betaalt”

Bij online ticketbureaus kun je nu al kaarten kopen voor een nog niet bevestigd concert van U2 in 2009. Het ene bureau zet zijn kaarten op De Kuip, het andere op de Arena, maar dat ze straks kaarten kunnen leveren, daar zijn ze zeker van. Speculeren op concerten is niets nieuws op de secundaire ticketmarkt.

“Een nieuwbouwhuis bestaat ook nog niet op het moment dat je er voor betaalt”

Kaartjes verkopen voor een U2 concert dat nog niet officieel bevestigd is. Kan dat nu wel of niet? Daar werd donderdag druk over gediscussieerd toen bekend werd dat online ticketbureau World Ticket Shop toegangsbewijzen verkoopt voor de Ierse supergroep in juli 2009 in De Kuip in Rotterdam. Het bureau zegt over dusdanig betrouwbare bronnen te beschikken, dat het de kaarten met zekerheid kan aanbieden. Concertpromotor MOJO is niet blij met dit soort acties, maar kan er weinig tegen doen. “Het gebeurt al een jaar of twee”, zegt woordvoerder Marjanne Manders.

World Ticket Shop is niet het enige adres waar de U2-fan vast terecht kan. Ook bij collega’s als Budget Ticket, Tickets 4 U en Ticket Unlimited kun je ze bestellen. “We doen dat regelmatig”, zegt Sidney Mantjes van Tickets 4 U. “Vaak hebben we meer informatie dan MOJO al heeft vrijgegeven. Wij horen van onze bronnen dat De Kuip gereserveerd is. Bij de Rolling Stones hoorden wij dat het Amstel Hotel voor de band afgehuurd was. Soms is het ook speculeren. Als de Toppers één concert aankondigen, weet je al dat het er uiteindelijk drie of vier worden.”

Volgens entertainmentadvocaat Hans Bousie is het speculeren op kaarten ‘pure oplichting’. “Ik kan wel de Eiffeltoren verkopen, maar kan hem niet leveren. In dat geval is er sprake van oplichting”, legt hij uit. “Die advocaat lult maar wat uit zijn nek”, zegt Mantjes. “Er is pas sprake van oplichting op het moment dat het concert geweest is en mensen hun kaarten niet hebben gekregen, of op het moment dat het concert uiteindelijk toch niet doorgaat en de klant zijn geld niet terug krijgt. Dat is bij ons niet het geval. Klopt de datum of de locatie niet, dan krijgt de klant gewoon zijn geld terug, inclusief servicekosten.” Naar eigen zeggen zit Tickets 4 U er niet vaak naast. “We hebben goede connecties. Vorig jaar zaten we er een keer een dag naast met De Toppers. Op zo’n moment kunnen klanten kaarten krijgen voor de juiste datum of hun geld terug krijgen.”

Ook Ticket Unlimited heeft U2 kaarten te koop. Volgens het Amsterdamse bedrijf komt de band niet naar De Kuip, maar naar de ArenA. En niet in juli, maar op 19 juni. “Ik denk dat ik het zeker weet”, zegt woordvoerder Rogier van der Heijden. “We hebben er ook bij staan dat de datum onder voorbehoud is.” Ook bij Ticket Unlimited krijgt een klant gewoon zijn geld terug als het concert niet doorgaat, of op een andere locatie. “Gelukkig zitten we er niet vaak naast”, zegt hij. “Eerder dit jaar dachten wij dat Coldplay in het Gelredome op zou treden. Het werd uiteindelijk twee avonden Ahoy, omdat Marco Borsato steeds meer extra shows toevoegde. De meeste mensen wilden hun tickets alsnog houden.” Als het concert inderdaad doorgaat, moeten de ticketbureaus eerst nog kaarten in handen zien te krijgen. Ticket Unlimited en Tickets 4 U maken zich daar geen zorgen om. “Voor grote stadionconcerten zijn altijd genoeg kaarten beschikbaar”, zegt Van der Heijden. “Voor speciale concerten, zoals Robbie Williams in Paradiso, zijn we uiteraard voorzichtig met de voorverkoop.”

Voor MOJO is het dweilen met de kraan open. De concertpromotor is weliswaar in onderhandeling met U2, maar een bevestiging verwacht Manders niet binnen twee maanden. Over een locatie is ook nog niets bekend. “In theorie zou het zelfs kunnen dat een andere promotor het concert gaat verzorgen”, zegt ze. Een jurist van het bedrijf is bezig met een brief voor de ticketbureaus. “We vragen ze de aanbieding van de site te verwijderen. Het is misleidende reclame.” Ticket Unlimited vindt het niet raar om kaarten te verkopen die nog helemaal niet bestaan. “Kijk, mensen willen gewoon zekerheid hebben. Misschien hebben ze wel geen tijd om in de rij te gaan staan. Een nieuwbouwhuis bestaat ook nog niet op het moment dat je er heel veel geld voor neerlegt.”