Het Commissariaat voor de Media wil Radio 2 een boete opleggen van 80.000 euro, omdat de zender te veel reclame heeft gemaakt voor de cd van Trijntje Oosterhuis. Het radiostation had een financieel belang in het album.
In 2006 bracht Trijntje Oosterhuis de cd The Look of Love uit, waarop zij samen met het Metropole Orkest nummers van Burt Bacherach ten gehore bracht. Radio 2 stak 40.000 euro in de productie en kreeg daar royalties voor terug van platenmaatschappij EMI. Vervolgens riep Radio 2 de cd uit tot album van de week en heeft het veelvuldig nummers van de plaat gedraaid. Belangenverstrengeling, vindt het Commissariaat voor de Media, dat toeziet op naleving van de Mediawet en onderzoek deed naar deze kwestie.
Radio 2 verdiende samen met Metropole orkest honderdduizend euro aan de verkoop van de plaat. Een meerderheid in de Tweede Kamer was vorig jaar oktober verontwaardigd toen bleek dat Radio 2 de cd gefinancierd had en daarna misbruik maakte van de positie als publieke zender. Radio 2 zei vorig jaar in een reactie dat de commerciële belangen van het station nooit tegen de artistieke belangen opwegen en wuifde de kritiek weg. De zender zei toen dat het verdiende geld meteen gestopt is in andere projecten en dat de zender zo altijd te werk gaat rond speciale cd-producties met artiesten en het Metropole Orkest.
Het Commissariaat voor de Media oordeelt anders en geeft Radio 2 de kans om op een hoorzitting een reactie te geven op de opgelegde boete. Het komt niet vaak voor dat het Commissariaat zulke hoge boetes oplegt voor belangenverstrengeling.
Radio 2 hangt boete van 80.000 euro boven het hoofd
Radiozender maakte veel reclame voor Trijntje Oosterhuis
Radio 2 heeft te veel reclame gemaakt voor de cd The Look of Love van Trijntje Oosterhuis en moet daarom waarschijnlijk 80.000 euro boete betalen voor belangenverstrengeling.