In mei komt de debuutplaat van Bonne Aparte uit. De Friese/Groningse band doet dit in samenwerking met indielabel Wham!Wham! records, multiplatform Subbacultcha! en boekingskantoor Rock ’n Roll Highschool. Konkurrent doet de distributie. Het is opmerkelijk dat vier Nederlandse partijen nauw met elkaar optrekken voor de productie, promotie en tour van de band.
Jan Pier Brands van Wham!Wham! vindt dit niet zo gek. Hij volgde Bonne Aparte al een tijdje en zag ze op het 3VOOR12 podium op Noorderslag optreden. Na het optreden bleken meer partijen geïnteresseerd te zijn om de band te tekenen. Het resulteerde uiteindelijk dus in een samenwerkingsverband tussen vier partijen. Wham!Wham! en Subbacultcha! staan beiden als label op de albumhoes en gaan ieder een deel van de marketing doen voor Bonne Aparte. Konkurrent doet de distributie en Rock ’n Roll High School regelt de boekingen. “De samenwerking is erg leuk,” vertelt Brands. “Ze nemen veel werk uit handen. We willen met z’n allen Bonne Aparte goed promoten en ver brengen. Je ziet overal dat platenmaatschappijen verschillende diensten bij bandjes inkopen, zoals marketing, productie en merchandising. Wij doen dit op onze eigen manier.”
Subbacultcha! is hier ingestapt omdat het graag de beste Nederlandse alternatieve bands aan hun multiplatform willen verbinden vertelt, Leon Caren. “Met Subbacultcha! willen we graag de Nederlandse alternatieve scene professionaliseren. Wham!Wham! was enthousiast over het idee om Bonne Aparte samen op te pakken.”
Je zou verwachten dat vele contracten zijn getekend door de partijen. “Nee. We hebben niets getekend. Het zijn allemaal mondelinge afspraken. We zijn redelijk transparant met elkaar,” vertelt Jan Pier Brands. Leon Caren denkt er ook zo over. “Alles is in goed vertrouwen gedaan. Er valt toch nog geen geld aan te verdienen.”
26 mei wordt het album, dat nog geen titel heeft, gepresenteerd in de Bitterzoet in Amsterdam. Daarna zal Bonne Aparte te zien zijn op Subbacultcha!-avonden in Amsterdam, Leeuwarden en Utrecht.