Secret Shows Myspace NL zó geheim dat site zelf nog in duister tast Secret Shows Myspace NL zó geheim dat site zelf nog in duister tast

Platenmaatschappijen enthousiast over concept

Secret Shows Myspace NL zó geheim dat site zelf nog in duister tast

Platenmaatschappijen enthousiast over concept

Begin 2008 zal ook Nederland kennis maken met de internationaal succesvolle serie Secret Shows van MySpace. Een populaire band die op een geheime locatie voor een uiterst klein publiek speelt. Het plan is zelfs zo geheim dat de site zelf nog geen details kent.

Platenmaatschappijen enthousiast over concept

Enkele weken geleden lanceerde de Nederlandse MySpace een Secret Shows profiel. Na de officiële lancering van MySpace Nederland, eind januari, zal de eerste Secret Show een feit zijn. Met 1055 vrienden in de zak weet de site nog niet wat het precies gaat programmeren. “We zijn er nog niet uit of het Nederlandse of buitenlandse bands worden, waarschijnlijk een mix”, aldus Hoite Polkamp, eindverantwoordelijke voor de content op Myspace NL. Ook over de grootte van de bands is nog niets bekend.

Het concept van Secret Shows is dat bands voor een klein publiek op een bijzondere locatie een intiem optreden geven. Na de geboorte in Amerika en edities in onder andere Engeland, Australië en Duitsland is nu dus Nederland aan de beurt om kennis te maken met de Secret Shows. “We willen graag opnames maken en die op de site zetten. Het verschilt per optreden of dat gaat lukken. Omdat veel bands iets terug willen geven aan hun MySpace vrienden, is er veel goodwill”, stelt Polkamp. Of de bands betaald worden, weet Polkamp nog niet: “Het levert natuurlijk heel mooie content op, die ook voor de bands beschikbaar is. De band doet er dan zelf weer zijn voordeel mee.”

Om bij de geheime optredens aanwezig te kunnen zijn, moet je vriend zijn van het speciale profiel. Wanneer je dit profiel bovenaan je vriendenlijst plaatst en met een screenshot naar de ‘geheime’ locatie komt, maak je kans bij het optreden aanwezig te zijn. “Maar het is altijd mogelijk dat je niet binnen komt. Het blijft natuurlijk exclusief en kent een beperkte toegang”, waarschuwt Polkamp.

EMI productmanager Floris Janssen is enthousiast over het initiatief: “Myspace NL is een heel interessante partner om dergelijke promotionele activiteiten mee te ondernemen. Je moet het zien als een showcase bij TMF of Club 3VOOR12 waar de artiest voor relatief weinig mensen speelt, maar waar promotioneel veel winst te halen is.”

V2 is al in een vroeg stadium door MySpace NL benaderd. Het is erg te spreken over de mogelijkheden die MySpace NL biedt. Productmanager Michiel Boesten heeft al vaker contact gehad met MySpace over exclusieve samenwerkingen. Hij ziet uit naar de eerste keer dat het een Secret Show aankondigt: “In Nederland zitten de meeste mensen bij Hyves, maar MySpace is natuurlijk veel meer music minded.” Door de Secret Shows in Duitsland heeft V2 (dat ook in Duitsland opereert) positieve gevoelens aan dit concept overgehouden. “Ook streamen of opnemen van de shows zien wij erg zitten. Dat staan wij nu al regelmatig toe en past natuurlijk goed bij een site als MySpace.”

Volgens Polkamp wordt een maand vóór een optreden bekend wanneer er wie optreedt. In de laatste week zal de locatie en tijd bekend worden gemaakt. “Zo willen we een buzz opbouwen die weer nieuwe vrienden van het profiel moet aantrekken.”

Nu op 3voor12