Cd's van Sellaband tellen niet mee in de hitlijst

GFK Charts wil spelregels hitlijst nog eens bekijken

Cd's van Sellaband zoals In Control van het Groningse Nemesea komen niet in aanmerking voor de albumlijst. Op de eerste vijfduizend exemplaren voor de 'believers' staat geen barcode en de cd's die in de winkel komen te liggen, worden te goedkoop verkocht om in aanmerking te komen voor de hitlijst.

GFK Charts wil spelregels hitlijst nog eens bekijken

Sellaband opende gisteren zijn online winkel met twee releases, waaronder In Control van de band Nemesea uit Groningen. Een cd die mogelijk is gemaakt door vijfduizend ‘believers’, die in ruil voor hun investering van 10 dollar allemaal een exemplaar toegestuurd hebben gekregen. Toch stormt Nemesea nu niet de albumlijst binnen. Integendeel: de cd’s van Sellaband tellen niet mee.

Vijfduizend cd’s in één week. Daarmee zou Nemesea een flinke entree maken in de albumlijst, zegt Michel Admiraals van GFK Charts. “Top tien in ieder geval. Al is het geen eerlijke vergelijking, want de verkoop is als het ware opgespaard”, zegt hij, maar dat is niet de reden waarom In Control zijn entree niet maakt in de lijst.

Het probleem is dat er geen barcode op de eerste vijfduizend cd’s staat. Overbodig, zegt Johan Vosmeijer van Sellaband. “Sellaband stuurt de cd’s rechtstreeks naar de believers, dus er komt geen winkel tussen. Er staat wel een nummer op van 1 tot 5000. Was je de eerste believer, dan krijg je nummertje 1. Dat is veel leuker dan een barcode.” Toch is die barcode essentieel, omdat de albumhitlijst wordt gemaakt op basis van het aantal gescande en dus in de winkel verkochte cd’s.

Sellaband gaat wel cd’s verkopen via de platenwinkels, mét barcode. Toch zal ook dan het aantal verkochte cd’s niet meetellen voor de albumlijst, want daarvoor moet een platenmaatschappij een cd aan de winkel verkopen voor 9,40 euro exclusief BTW. Sellaband zit onder die prijs, op zo’n 7 euro. “Die 9,40 euro slaat nergens op. Zo duur hoeft het echt niet te zijn”, zegt Vosmeijer. “Dat zijn nu eenmaal de spelregels”, zegt Admiraals, die wel aangeeft dat GFK Charts binnenkort de spelregels voor de hitlijsten nog eens wil bekijken. “De chart moet wel een afspiegeling zijn van de huidige markt, dus we moeten wel kijken naar nieuwe concepten als Sellaband.”

Overigens telt Sellaband ook bij de downloads van losse nummers niet mee, om een zelfde reden als bij de albums: de downloads worden vanuit de huidige regels gezien te goedkoop aangeboden om in aanmerking te komen voor een plekje in de hitlijst.

Vosmeijer snapt wel dat de Sellaband-cd’s niet meetellen. Sterker nog, hij heeft de spelregels in het verleden zelf hebben bepalen, toen hij zitting had in de werkgroep MegaCharts. Hij vindt ze wel achterhaald en vraagt zich zelfs af of de hitlijst niet passé is. “Ik hink een beetje op twee gedachten. Het is leuk om een album op nummer 1 te hebben - dat ziet er goed uit en zorgt voor publiciteit - , maar misschien is de hitlijst ook wel iets van gisteren.”