Nieuwe album van Stars nu al te koop, maar niet in de winkel Nieuwe album van Stars nu al te koop, maar niet in de winkel

Concerto: "Labels denken: 'Over vijf jaar gaan we met zijn allen het licht uit doen, tot die tijd zien we het wel'"

Nieuwe album van Stars nu al te koop, maar niet in de winkel

Concerto: "Labels denken: 'Over vijf jaar gaan we met zijn allen het licht uit doen, tot die tijd zien we het wel'"

24 september komt het nieuwe album In Our Bedroom After the War van de Canadese indieband Stars uit. Dat wil zeggen: de fysieke versie. Afgelopen week maakte de band bekend dat het album nu al verkrijgbaar is in legale downloadsites als iTunes. Een zeer onconventionele tactiek.

Concerto: "Labels denken: 'Over vijf jaar gaan we met zijn allen het licht uit doen, tot die tijd zien we het wel'"

24 september komt het nieuwe album In Our Bedroom After the War van de Canadese indieband Stars uit. Dat wil zeggen: de fysieke versie. Afgelopen week maakte de band bekend dat het album nu al verkrijgbaar is in legale downloadsites als iTunes. De band wil zijn fans zo een alternatief bieden voor de nu al gelekte versie die illegaal op het net zwerft. Productmanager Michiel Boesten van de Nederlandse distributeur V2 is aangenaam verrast door het besluit van band en label: “In deze snelle tijd kun je bijna niet anders.”

In hun verklaring zegt Stars: “De traditionele regels van de muziekindustrie zeggen dat we nu moeten beginnen met het rondsturen van promo’s, om rond september artikelen te hebben in de media. We maken nu al afspraken met radiozender om ons van airplay te verzekeren. En dan is het onvermijdelijk dat iemand het album naar het internet lekt.” Bovendien vindt de band het onzin dat het publiek nog twee maanden moet wachten. “De grens tussen media en publiek is vervaagd”, zegt Stars. “Wat is het verschil tussen een schrijver van een grote glossy en een student die op zijn blog over zijn favoriete bands schrijft?”

Michiel Boesten van V2 heeft weinig met het besluit te maken, maar hij juicht het wel toe. “Een band als Stars heeft typisch een datadoelgroep. Iedereen heeft een iPod. Verkoop via iTunes levert ons minder op dan fysieke verkoop, maar het levert wel wat op. City Slang, het label van Stars is sowieso een vooruitstrevend label, met onder andere een eigen webwinkel.”

Maar hoe modern deze ongewone beslissing ook is, er kleven wel drie bezwaren aan. Die twee maanden voorbereiding zijn er niet voor niets. Media zullen nu liever niet tot eind september willen wachten met hun recensies, terwijl V2 wel liefst dan alle aandacht op de band vestigt. Omdat de digitale verkoop erg ver voor de fysieke release plaatsvindt, tellen de verkopen niet mee voor de albumlijst. Grootste kind van de rekening is in dit geval de alternatieve platenzaak, die eind september opgezadeld wordt met een oudbakken plaat. Boesten: “Op de albumlijst hoef ik me voor deze release niet te concentreren. Ik kan me voorstellen dat de retail er niet blij mee is. Het is nu niet hun handel. Maar het keiharde feit ligt er.”

Inkoper Jorn van der Linde van platenzaak Concerto in Amsterdam denkt daar anders over: “Wij zijn er helemaal niet blij mee. Als je het dan toch wilt vervroegen, kun je ook meteen de cd uitbrengen. De muziekindustrie is in de war en reageert nog steeds defensief. Platenmaatschappijen denken dat ze geen cd’s meer kunnen verkopen.” Van der Linde verwacht niet dat het Stars-album een regelrechte hit zal worden. “Wij zouden er waarschijnlijk enkele tientallen van verkopen. Maar wij hebben heel veel van dat soort titels. Daar leven wij van. Die kleine titels bij elkaar kunnen heel wat opleveren. Platenmaatschappijen zien nog steeds niet in dat je zonder marketingbudget een eind kan komen. Bij veel maatschappijen heerst zo’n sfeer van ‘We gaan over vijf jaar gezellig met zijn allen het licht uit doen en tot die tijd zien we het wel.'”

Maar echt zorgen maakt hij zich niet. “Wij hebben genoeg mooie dingen te verkopen. Mensen die bij ons in de winkel komen zijn nog steeds heel enthousiast. Voor ons is het een heel spannende tijd, waarin je meer dan ooit zelf contact kunt hebben met artiesten. Lucky Fonz III is daar een goed voorbeeld van. Wij kijken positief naar de toekomst.” De kans dat een gretige klant op zoek naar een toffe nieuwe plaat in september bij Concerto nog het nieuwe Stars-album geadviseerd krijgt is klein, denkt Van der Linde. “Onbewust zul je dan toch eerder iets anders aanraden.”

Nu op 3voor12