De mannen van Appelsap blazen hiphopfestival af

"Weinig mensen hebben benul hoeveel tijd en moeite dit ons kost"

Lekker een beetje in de zon in een bank hangen, hotdog in je hand en ondertussen een beetje lauw meeknikken met de hiphop die vanaf het podium het Amsterdamse Oosterpark in wordt gespuugd. Je zou bijna vergeten dat het organiseren van Appelsap moeite kost. Maar de drie organisatoren van het hiphopfeest weten het inmiddels wel: Appelsap organiseren is een hele klus. Om het festival naar een volgend plan te tillen, hebben ze besloten een jaartje over te slaan.

"Weinig mensen hebben benul hoeveel tijd en moeite dit ons kost"

Na zeven edities van het gratis hiphopfestival Appelsap in het Oosterpark in Amsterdam heeft de organisatie besloten een jaartje over te slaan. Reden is dat de drie dit jaar niet het financiële risico wil lopen dat ze eerder wel voor lief namen. Appelsapper Rogier Smalhout: “We hebben tijdig met stadsdeel Oost-Watergraafsmeer om de tafel gezeten, maar alles duurt ontzettend lang. Ze willen ons eigenlijk wel structureel steunen, maar kunnen natuurlijk niet zomaar een zak geld geven zonder dat te verantwoorden.”

‘Hoe lang gaan we nog door’, was de vraag die zich ieder jaar opdrong bij de organisatoren. Smalhout: “Ieder jaar hadden we hetzelfde probleem en zeiden we: fuck it, we doen het gewoon. Het enige dat we nu vragen is dat de gemeente ons vangnet wil zijn. We zijn altijd een festival geweest, maar niet echt op een evenementenmanier. We deden het allemaal voor de lol. Nu kijken we of we een echt festival willen worden, maar dan moet alles naar een hoger plan.”

Zittend met een biertje en je vrienden in een groot bankstel in het zonnetje tijdens Appelsap; je zou bijna vergeten hoeveel moeite het kost om een dergelijk evenement te organiseren. Smalhout en zijn maten Wiecher Troost en Joris Methorst hebben er bijna een fulltime baan aan. Smalhout: ”Er zijn weinig mensen die doorhebben hoeveel moeite en geld het organiseren van Appelsap kost. Door nu een jaar over te slaan zien mensen dat zo’n festival er niet vanzelf komt. Appelsap is klaar om de volgende stap te nemen. Alles wordt steeds groter, maar onze energie wordt iets minder. We hebben de laatste jaren iets te vaak ‘nee’ gehoord. Het stadsdeel is heel blij met Appelsap, maar de hele gemeenteraad bleek een beetje ongeïnspireerd tijdens de gesprekken.”

Ondernemers Troost en Smalhout hebben ook samen een conceptbureau onder de naam Hendsum en Young. Dat stelt ze in staat zich prima te presenteren aan potentiële sponsors. Smalhout: “Maar die komen eigenlijk alleen maar via via bij ons. In de toekomst willen we alleen nog echt heel serieuze partners. En we willen ook geen fondsen meer die je verplichten om iets met Afrikaanse trommels te doen of een graffitiworkshop te houden.” Dat de twee hiphopliefhebbers nu een eigen bureau hebben - en dus wat zakelijker zijn, heeft bijgedragen aan het besluit dat er in 2007 geen Appelsap is.

Smalhout schreef ook dit jaar weer fondsen en sponsors aan: “Het aanschrijven van fondsen is ook een vak apart. We kunnen natuurlijk ook zelf het geld bijleggen en hopen dat de bar goed draait bij goed weer. Maar inmiddels hebben de mannen van Appelsap ook een platenmaatschappij waar geld in wordt gestoken. Smalhout: “Dit jaar zeggen we dus: fuck it, we doen het gewoon niet.”