Wonderkamers winnen designprijs 2006 Wonderkamers winnen designprijs 2006

En 3VOOR12 Plundert Musea viert mee!

Wonderkamers winnen designprijs 2006

En 3VOOR12 Plundert Musea viert mee!

Wonderkamers, de overkoepelende tentoonstellingssensatie van het ontwerpbureau Kossmann.dejong in het souterrain van het Gemeentemuseum in Den Haag won onlangs de Nederlandse Designprijs in de categorie Exhibition & Experience Design. Onderdeel van Wonderkamers zijn de muziekstudio's, een samenwerking met 3VOOR12 en STEIM. In de drie muziekstudio's ontdek je hoe geluiden tot stand komen en hoe je zelf muziek kunt maken.

En 3VOOR12 Plundert Musea viert mee!

De Nederlandse Designprijzen telt 17 categorieën waarin Nederlandse ontwerpers hun creatieve prestaties met elkaar meten. De jury 'Exhibition & Experience Design' beoordeelde de ingezonden tentoonstellingsconcepten dit jaar op het gebied van aantrekkingskracht, originaliteit, harmonische eenheid en emotionele impact. Volgens het juryrapport is Kossmann.dejong er met de Wonderkamers in geslaagd de context te verschuiven waarin kunst wordt gepresenteerd. Ook roemt de jury onder voorzitterschap van Albert Boswijk de integratie van design en inhoud en de variatie in ruimtegebruik, kleur en licht.

In de Wonderkamers kan kunst op een heel andere manier ervaren worden, dan in de klassieke museumzalen. Elke Wonderkamer is een wereld op zich, met een inrichting en sfeer die passen bij een thema. Jongeren, maar zeker ook andere museumbezoekers worden in de muziekstudio's uitgedaagd om met onalledaagse muziekinstrumenten en unieke samples hun verbeeldingskracht en kennis op een ongebruikelijke manier aan te wenden. Bezoekers doorlopen de themakamers Sample, Track en Perform en luisteren na afloop naar hun eigen compositie. De unieke samples uit de collectie muziekinstrumenten worden ook gebruikt in het online project 3VOOR12 Plundert Musea, waar bezoekers samples kunnen downloaden om er vervolgens met eigen software nieuwe muziek mee te maken.

De muziekstudio's van de Wonderkamers in het kort: Vier futuristisch vormgegeven instrumenten vullen de eerste kamer Sample. Er zijn vier manieren om geluid te laten ontstaan en elke installatie in deze kamer vertegenwoordigt er één. Zo kun je een snaar in trilling brengen met een hamertje, een strijkstok of gewoon met je vingers. Als je vier samples (van ieder één minuut) hebt vastgelegd kun je naar de volgende kamer. In Track maak je een eigen compositie. Als basis dienen de samples die in de eerste muziekkamer zijn opgenomen, maar je kunt ook met samples werken uit de collectie historische Westerse en niet-Westerse muziek van het Gemeentemuseum. Als je klaar bent met componeren, is het tijd voor een 'live performance'. In Perform, de derde muziekkamer, draait het om improvisatie en timing. Er staan verschillende middelen tot je beschikking waarmee je variaties in de muziek kunt aanbrengen. Tot slot kan worden nagenoten van de gemaakte composities.

Een foto-impressie van de Wonderkamers is te zien op de overzichts-tentoonstelling van De Nederlandse Designprijzen 2006 in het Klokgebouw in Eindhoven, die nog tot en met 29 oktober is te bezichtigen. De Wonderkamers zijn permanent te bezoeken en te ervaren in het Gemeentemuseum Den Haag.

3VOOR12 Plundert Musea start binnenkort met een tweede ronde met veel nieuwe samples! Hou de site in de gaten.

nu op 3voor12