Rock 'n' Roll Uitzendbureau steunt albumverkoop El Pino & The Volunteers

Tom van Bergen van Rock 'n' Roll Uitzendbureau: "Misschien is de oproep wat zwart-wit geformuleerd"

Ja, het bestaat: een rock 'n' roll uitzendbureau. Werknemers worden ingezet voor promotiewerkzaamheden, storechecks, ghost shopping, hostess werkzaamheden en enquêtering. En nu hadden ze wel een hele leuke actie: "Je moet bij zoveel mogelijk winkels "Molten City" van El Pino & The Volunteers kopen."

Tom van Bergen van Rock 'n' Roll Uitzendbureau: "Misschien is de oproep wat zwart-wit geformuleerd"

Het klinkt als een droombaan, werken voor het Rock ‘n’ Roll uitzendbureau. Ha, dat betekent in elk geval geen pakketten tijdschriften bundelen voor drukkerijen, geen planten oppotten of bouwzeil vouwen. Klopt. Het rock ‘n’ roll uitzendbureau kan je inzetten voor bijvoorbeeld marketing- en promotiewerkzaamheden (flyeren), storechecks en ghost shopping. Die laatste twee betekenen globaal dat je gaat kijken bij winkels of en hoe het product gepresenteerd wordt. Cd’s, bijvoorbeeld.

Het Rock ‘n’ Roll uitzendbureau stuurde onlangs een mail rond met de volgende inhoud:

“Ik heb een nieuwe, erg leuke actie. We moeten voor een opdrachtgever een aantal store-checks doen deze week. Je moet dan naar een platenzaak met een CD/DVD-bon en wat kopen.

Dan moet er het een en ander gecontroleerd worden. Zou jij dit kunnen doen deze week? […]

Je moet bij zoveel mogelijk winkels "Molten City" van El Pino & The Volunteers kopen. Voor de rest kan je zelf bepalen wat je koopt. […]”

Heeft platenmaatschappij Excelsior een nieuwe aktie op touw gezet? Volgens het Rock 'n' Roll uitzendbureau ligt het anders. “Wij moeten van een opdrachtgever controleren of een bepaalde korting wel wordt gegeven,” legt Tom van Bergen van het Rock ‘n’ Roll uitzendbureau uit. “Ons idee is: als je dan met die bon toch een plaat koopt, koop dan die van El Pino. Wij vinden die band gewoon goed.”

Huh? Dat is wel wat anders dan ‘Je moet bij zoveel mogelijk winkels Molten City kopen,’ zoals hij in zijn mailtje schreef. Is dit niet een poging om het album van El Pino de charts in te duwen?

Michel Admiraal van GFK Charts, dat de cijfers regelt voor bijna alle hitparades in Nederland, ziet vooralsnog geen opvallende stijging. “Onze computer slaat direct alarm als er bijvoorbeeld in één winkel opvallend veel platen worden verkocht. Wij herkennen een consumentenpatroon. Ach, ik snap best als een band in de charts terecht wil komen. Maar als er iets in die cijfers veranderd dat de representativiteit in de war zou schoppen, grijpen we in. Want zo kan je elke lor in de hitparade krijgen. Ik zie hier in mijn gegevens vooralsnog niks bijzonders met die plaat van El Pino & The Volunteers gebeuren, trouwens.”

Het blijft een beetje een mistig verhaal. Kortingsbon? Even later belt Tom van Bergen van het Rock ‘n’ Roll uitzendbureau nog maar eens op. “Nu ik die mail van me lees, ziet het er inderdaad zwart-wit uit. Ik moet het toch even nuanceren. Wij voeren controles uit voor een nationale entertainmentbon, die tot dit weekend 10% meer waard is. Onze uitzendkrachten moeten checken of die actie ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd, dus of die korting wordt gegeven.” Als je zeker wilt weten of die korting wordt doorgevoerd kun je het toch ook desnoods in de winkels vragen, in plaats van gelijk een album te kopen? “Dat kan ja, maar het is zeker niet de bedoeling om de charts te beïnvloeden, het is geen opdracht van Excelsior of zo. We vinden het gewoon een tof album en supporten ze. Ik bedoel, van de 150 winkels hebben er maar acht ook daadwerkelijk dat album.”

“Haha, wat een verhaal,” reageert David Pino, alias El Pino. “Ik heb er niets van gehoord! Ik heb geen idee. Het Rock ‘n’ Roll Uitzendbureau zegt me niets. Maar ik ben er niet tegen, natuurlijk…”

Ferry Roseboom van Excelsior was niet bereikbaar voor commentaar.