Kid Goesting vindt de nacht van het ADE spannender dan de dag

Dj en labelbaas: “Meer een dj of artiest dan zakenman”

Kid Goesting staat vrijdagavond al dj in Studio 80 in Amsterdam, maar hij beheert ook een platenlabel: Black Label Recordings. Daarop verschijnen onder andere releases van Comtron en Melomanics. Tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) kan Kid Goesting flink netwerken, toch? “Ik ben het hele jaar al aan het netwerken. ADE is gewoon een bruisend evenement.”

Dj en labelbaas: “Meer een dj of artiest dan zakenman”

Kid Goesting, bekend als DJ en muzikant maar ook als labelbaas. Ook tijdens het Amsterdam Dance Event zal Kid van zich laten horen als labelbaas van het illustere Black Label Recordings. Ron van der Sterren en Leonieke Daalder spraken met Kid Goesting in Dubbel Check. Er gaat een hoop gebeuren met Black Label Recordings. De Melomanics EP kwam deze week uit, er komen een rits Black Label-gerelateerde optredens en sets aan, Comtron brengt nieuw materiaal uit.

Amsterdam Dance Event (ADE) betekent toch netwerken, sigaren roken en whiskyflessen legen? Is het niet heel erg belangrijk, gezien worden op het ADE overdag, tijdens de seminars en zakelijke besprekingen? Na enige twijfel zegt Kid: “Mm, tja ik denk het wel. Ik vind het moeilijk om te zeggen wat je nu precies aan ADE te danken hebt en wat niet. Het hele jaar door ben ik aan het netwerken en onderhoud ik mijn contacten, ik zie het eerder als bruisend evenement. Maar meestal houd je er wel leuke contacten aan over.”

De seminars en panels en andere bijeenkomsten overdag tijdens het ADE zal Kid Goesting ook wel bezoeken, maar daar ligt voor hem niet het zwaartepunt. “Op zaterdag ga ik wel overdag naar Felix Meritis. Ik ga even een selectie maken van mensen die ik wil ontmoeten en geef ze dan een plaat en mail ze later. Meestal houd je dan contact en volgt er een boeking, zo krijg je bijvoorbeeld leuk contact in het buitenland. Ik weet nog niet waar ik nu mijn pijlen op moet richten, want ik heb nog geen plan de campagne. Waarom niet? Ik ben net voor de tweede keer vader geworden!” Toevallig heet de zoon nog Felix ook.

“Maar de avond van de ADE is toch het belangrijkst. Dan spreek je de dj’s en artiesten, overdag zie je de zakenmensen. En ik voel me meer een dj dan een zakenman. Tja, waarom ik dan een label heb – goeie vraag! Volgende, alstublieft. Nee… het is begonnen met een demo van een vriend die ik bij distribiteur Rush Hour liet horen en ik vond dat er wat mee gedaan moest worden. Toen was hun reactie: ‘Waarom begin je niet je eigen label? Wij helpen je wel.’ Toen heb ik nog twee releases gedaan met Comtron die hadden cd’s vol met nummers. Het gaat niet goed met de platenindustrie en met dit label merk je dat ook. Vroeger verkocht ik van een release wel een paar duizend, nu 500 of 1000. Dat is jammer. Maar toch vind ik het wel leuk. En het opmerkelijke is: de vraag blijft nog steeds naar releases uit die begintijd. Ik weet ook niet hoe dat kan. Ik heb overigens besloten om de EP van Melomanics op vinyl uit te brengen. Een cd stop je zo in i-tunes en dan kunnen andere mensen erbij. Nu zou je het dan eerst nog over moeten zetten, gaat toch wat lastiger.”

Niet al te veel guerillatechnieken en marketingtrucs voor Goesting tijdens het ADE. “Ik stel niet te veel doelen. Als ik iemand te spreken krijg, zal ik een plaat van Black Label geven. Soms gaat het mis, zoals ooit met een release van de David Gilmour Girls. Die heb ik toen aan Headman gegeven, die heeft dat nummer op een plaat uitgebracht. Dat liep toen schimmig af, ik was ze kwijt. Maar voor hen was het een succes. Het gaat hier om roem van mensen. Voor de David Gilmour Girls is dat een goeie stap geweest.”

Het valt te hopen voor Kid Goesting dat hij zijn Melomanics niet kwijtraakt aan een inferieur label uit Wit-Rusland. Luister naar het hele interview met Kid Goesting in Dubbel Check van 18 oktober.