"Jimmy Alter is een webcommunity voor de die-hard muziekliefhebber. We hebben wat vrienden bij verschillende labels dus kunnen we zo nu en dan exclusieve interviews, foto's filmpjes en prijzen aan leden aanbieden." Zo staat het te lezen op de website www.jimmyalter.nl, op het eerste gezicht een forum waar nieuwtjes over bands en aankondigingen van optredens worden geplaatst. Bij nadere bestudering van het lijstje artiesten waar Jimmy Alter 'bandprofielen' van bijhoudt, blijkt dat 33 van de 46 acts door Universal Music zijn getekend. Vijf genoemde bands worden daarbij nog eens door Universal Nederland gedistribueerd. Wat is hier aan de hand?
Wie naar meer informatie zoekt vindt een mailadres: jimmyalter@fortressmusic.com. Fortress Music is een managementkantoor dat onder andere de bands Melanocaster en missAntarctica onder haar hoede heeft. Inderdaad: beide bands worden regelmatig genoemd op de Jimmy Alter-site. Een belletje naar Fortress Music wijst uit dat er drie betaalde krachten schuilgaan achter 'Jimmy'. Één daarvan is Laura Kiesow en volgens haar gaat het hier niet om een stiekem propagandamiddel van Universal. "Er zit niks vreemds achter, we zijn gewoon een algemeen weblog voor nieuwe muziek. We zijn begonnen rond Lowlands van vorig jaar en zijn toen de eerste samenwerking met een platenlabel aangegaan, Universal dus. Dat de Universal-bands in de meerderheid zijn op Jimmy Alter komt omdat we pas net zijn begonnen, met andere partijen zijn we nog in overleg." Niets dan goede bedoelingen, maar de site wordt dus ook aangegrepen om de eigen acts van Fortress aan de man te brengen. "Ja, het is onze eigen website," zegt Kiesow verongelijkt. "Het zou raar zijn als we niet over onze eigen bands mochten schrijven."
Gregory Sieradzan werkt bij Universal en onderhoudt het contact met Jimmy Alter. Ook hij zegt dat Universal niet achter de site schuilgaat. "Zij zijn naar ons toe gekomen met het voorstel om onze bands te promoten. We hebben geen exclusieve deal met ze, we zijn er gewoon als eerste ingestapt. Universal beschouwt Jimmy Alter als een platform voor beginnende bands, maar ze zijn zeker onafhankelijk." Volgens Sieradzan is Universal altijd op zoek naar nieuwe wegen voor promotie. "Nieuwe bandjes pluggen wordt steeds moeilijker. Je kunt een paar plays krijgen bij KinkFM of MTV, maar daarmee red je het niet. Jimmy Alter gaat verder dan simpele straatpromotie, het is echt een totaalconcept. En ze zijn in korte tijd van niets naar 15.000 unieke bezoekers gegaan."
Universal houdt de site wel scherp in de gaten. "Als je de discussies bekijkt zie je meteen welke nummers de kids goed vinden. Daar kunnen wij dan weer de promotie op afstemmen." Sieradzan wil het eigenlijk niet hebben over 'succesverhalen', omdat Jimmy Alter nog niet eigenhandig een nieuwe band heeft laten doorbreken. "Maar bij de band KUBB waren ze zeker één van de doorslaggevende factoren. Ze organiseerden een showcase voor de band waar veel journalisten ze voor het eerst zagen. Zij hebben er geloof in gekregen na ze live te hebben gezien en nu loopt KUBB heel goed."
Uri Roos van Fortress Music verduidelijkt wat het doel van Jimmy Alter is. "We willen een 'community' opbouwen met veel activiteiten, dus niet alleen op internet maar veel andere activiteiten. Volgens ons zit er een gat in de markt in Nederland, er is heel weinig alternatieve muziek te vinden op tv en radio. We willen daarin een positie verkrijgen." Dat het niet normaal is dat er drie mensen full-time worden betaald om gezellig over bands te kletsen op het web, geeft ook Roos toe. "We zijn natuurlijk een commerciële organisatie en we willen er uiteindelijk geld aan overhouden, bijvoorbeeld door sponsors. Ik ben daarom ook aan het praten met andere labels, maar wie dat zijn wil ik even geheim houden."
“Universal zit niet achter weblog Jimmy Alter”
Maar het label en de website zijn wel blij met elkaar
Het weblog www.jimmyalter.nl presenteert zichzelf als webforum voor muziekliefhebbers, maar tweederde van de besproken bands komt uit de stal van Universal. Zit er iets meer achter Jimmy Alter dan op het eerste oog lijkt? Doet het platenlabel zich voor als een hip webforum? Gregory Sieradzan van Universal: “Nieuwe bands pluggen wordt steeds moeilijker.”